Gunnebo inviger produktionsanläggning i Kunshan, Kina

Per Borgvall, VD och koncernchef för säkerhetskoncernen Gunnebo, invigde idag Koncernens nya produktionsanläggning i Kunshan i Kina. Produktionsanläggningen kommer att stärka Gunnebos ställning som ledande leverantör av lösningar för tillträdeskontroll på den snabbt växande kinesiska marknaden för kollektivtrafik.

Den nya fabriken är belägen 40 km utanför Shanghai, där Gunnebo har ett säljbolag etablerat sedan augusti 2010. Inledningsvis kommer produktionen att fokusera på lösningar för tillträdeskontroll till tunnelbanesystemet, produkter som går under namnet ”flap gates” och som utvecklades specifikt för den kinesiska tunnelbanemarknaden av Gunnebo för ett par år sedan.

”Tack vare den här satsningen kommer Gunnebo fortsätta att stärka sin marknads-position i Kina, framförallt på den snabbt växande marknaden för kollektivtrafik”, säger Mats Johansson, landschef för Gunnebo Kina.

”Framöver kommer vi naturligtvis titta närmare på möjligheten att tillverka också andra Gunnebo-produkter i Kunshan. Att ha en solid plattform för lokal tillverkning är en förutsättning om vi ska kunna hävda oss i konkurrensen och ta vår del av tillväxtkakan även inom andra intressanta segment på den kinesiska marknaden”.

”Att etablera en industriell plattform i Kina ligger helt i linje med vår strategiska agenda för att öka Koncernens organiska tillväxt och marknadsnärvaro”, säger Per Borgvall, VD och koncernchef på Gunnebo. ”Det ger oss rätt förutsättningar för att vara en proaktiv aktör inom ett av våra expertområden på en av världens just nu hetaste tillväxtmarknader”

Vid invigningen närvarade 85 inbjudna kunder, partners, leverantörer och delegater från lokala kinesiska myndigheter, liksom journalister från större tidningar, däribland China Daily. Bilder från invigningen kan laddas ner från
www.gunnebo.com.

Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 000, eller
Mats Johansson, Landschef Gunnebo Kina, tel. +86 186 0218 6450, eller
Karin Wallström, Communication & IR Director Gunnebo AB, tel. 010-2095 026, eller e-post karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo har en årlig omsättning på 6 800 miljoner kronor och 6 000 anställda. Vi tillhandahåller integrerade säkerhetslösningar till banker, detaljhandel och anläggningar i behov av högsäkerhetsskydd. Vår erfarenhet och närvaro gör din värld säkrare.