Gunnebo moderniserar bankfackslösning för sydafrikansk bank

Säkerhetskoncernen Gunnebo har tecknat en order med sydafrikanska Standard Bank för installation av bankfacksautomaten SafeStore Auto vid bankens premium-kontor i Sandton, Johannesburg.

Ordervärdet uppgår till 1,4 MEUR och leveransen kommer att avslutas under 2013. Gunnebo har framgångsrikt levererat motsvarande lösning till ett antal av Standard Banks kontor.

Lösningen, en SafeStore Auto Maxi, rymmer närmare 4 000 bankfack som lagras i ett valv inbyggt i bankens källare. Bankfacken hämtas upp till kunderna på bottenplan med hjälp av en robot. Efterfrågan på denna typ av service förväntas bli mycket hög så det finns redan planer på att bygga ut lösningen med ytterligare 1 900 bankfack.

“En av de stora fördelarna med denna lösning är minskade operationella kostnader,” säger Trevor Dean, Senior Manager of Design & Configuration vid Standard Bank. “Vi använder dyrbart kontorsutrymme mycket mer effektivt och en automatiserad lösning innebär att den mer eller mindre sköter sig själv, utan behov av bemanning.”

“Den här ordern är ett bra exempel på hur vi noga väljer ut det bästa ur vår globala portfölj och sedan steg för steg introducerar lösningen på lokala marknader” säger Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall.

“Gunnebo Sydafrika är stolt över att ha SafeStore Auto i sin portfölj och att ha Standard Bank som referenskund,” kommenterar Martin Houseman, Regional Director Gunnebo Africa and the Middle East.

Standard Bank är en ledande aktör inom finanssektorn med en 150-årig ​​historia i Sydafrika och mer än 1 200 kontor över hela den afrikanska kontinenten. Gunnebo har under många år varit en viktig leverantör till banken av all typ av fysisk säkerhet, däribland valv och olika typer av säkerhetsskåp. Standard Bank har också nyligen uppgraderat sina regionala och huvudkontors-byggnader med nya lösningar för tillträdeskontroll från Gunnebo (SpeedStile).

För mer information, kontakta:
Per Borgvall, VD och Koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 000, eller
Karin Wallström, Informationsdirektör Gunnebo AB, tel. 010-209 5026, eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 800 anställda i 31 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Amerika och omsätter 5 800 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Global Services och Entrance Control.