Gunnebo säljer Cash Management till GardaWorld-ägda Sesami

Gunnebo Group meddelar under tisdagen den 1 februari att bolaget säljer affärsenheten för Cash Management till Sesami Cash Management Technologies Corporation (“Sesami”), ett kontanthanteringsbolag som ägs av GardaWorld Security Corporation (”GardaWorld”). Villkoren för transaktionen offentliggörs ej. Avyttringen ingår i Gunnebos transformationsresa som startade 2020 där man avyttrat flera delar inom bolaget inom integrerad säkerhet och kontanthantering, för att kunna fokusera på Gunnebos ledande position globalt inom affärsenheterna Entrance Control och Safe Storage.

-          Avyttringen ger oss möjlighet att fokusera mer på vår kärnverksamhet och accelerera våra ambitiösa expansionsplaner. Vi ser att det finns en stor tillväxt i efterfrågan samtidigt som behoven för passersystem och säkra förvaringslösningar är i konstant förändring. Vi vill växa genom innovation och digitalisering tillsammans med våra befintliga och framtida kunder för att möta deras behov, säger Stefan Syrén, vd för Gunnebo.

-          Kontanthantering är inte en del av den strategiska inriktning vi valt för våra framtida investeringar och därför har vi beslutat att sälja verksamheten. Vi är glada över att ha hittat en trygg ägare i Sesami som är bättre lämpade för att investera i Cash Managements långsiktiga tillväxt i framtiden, fortsätter Stefan.

Gunnebo Group beslutade att en privat försäljning av Cash Management till ett GardaWorld-ägt bolag var den bästa lösningen för samtliga inblandade parter. Beslutet är baserat på en grundlig utvärdering där flera strategiska alternativ har utvärderats inklusive en privat försäljning. Transaktionen förväntas vara avslutad den 1 mars 2022.

Genom att integreras med Sesami, ett nystartat teknologibolag och ekosystem för kontanthantering, får Gunnebo Cash Managements alla förutsättningar att uppnå sin fulla potential i en bransch som just nu genomgår en omfattande transformation.

-          Gunnebo Groups affärsenhet Cash Management erbjuder några av branschens bästa produkter och tjänster och är en erkänd ledare inom automatiserad kontanthantering. Vi ser fram emot att växa våra team och bygga vidare på vår industriella expertis för att fortsätta expandera internationellt genom Sesami, säger Stephan Crétier, grundare och vd för GardaWorld.

-          Vi är övertygade om att den här affären kommer gynna samtliga parter och ge Cash Management möjlighet att fortsätta att växa med Sesami samtidigt som Gunnebo fortsätter att utvecklas inom våra ledande affärsområden Entrance Control och Safe Storage. Tack vare de omfattande investeringar vi genomfört för att transformera vår affär under de senaste åren tillsammans med denna avyttring står vi nu väl rustade för att fortsätta utveckla vårt produkterbjudande och växa geografiskt och genom nya kundsegment, avslutar Stefan Syrén.

För mer information kontakta:

Susanne Gerdin

Head of Groups Communications
media@gunnebo.com

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/susannegerdin/

Gunnebokoncernen är en global ledare inom säkerhet som erbjuder innovativa produkter och tjänster för att kontrollera flödet av människor, värdesaker och kontanter. Genom Gunnebos tre affärsenheter; Entrance Control, Safe Storage och Cash Management erbjuder vi lösningar till kunder främst inom detaljhandel, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri- och högriskplatser och bank. Gunnebo Group har ca 4000 anställda totalt i 25 länder. Med 9 produktionsanläggningar tillgodoser vi våra kunder på nästan 150 marknader. Under 2020 hade koncernen en omsättning på cirka 4 500 miljoner kronor. Tillsammans skapar vi en säkrare värld.

www.gunnebo.com