Gunnebo satsar i Sydamerika – ökar ägarandelen i brasilianskt joint-venture

Säkerhetskoncernen Gunnebo har ökat ägarandelen från 50 procent till 80 procent i det brasilianska joint-venture bolaget Gateway Security SA som därmed övergår till att bli ett dotterbolag. Bolaget kommer att bli Koncernens plattform för tillväxt i Sydamerika.

Gunnebo förutspår en stark tillväxt på den sydamerikanska säkerhetsmarknaden de kommande åren. Gunnebo är idag en ledande leverantör av säkerhetslösningar till detaljhandeln i Brasilien. Verksamheten utgör en mycket god grund att växa hela Koncernens säkerhetserbjudande från, såväl i Brasilien som på andra tillväxt-marknader i Sydamerika.

Gunnebo i Brasilien har 90 anställda och omsätter cirka 130 Mkr (14 MEUR). Verksamheten har under de senaste åren vuxit starkt med mycket god lönsamhet. Köpeskillingen uppgår till cirka 80 Mkr och erläggs kontant. Det nya aktieägaravtalet innebär en justerad vinstdelning och en option för Gunnebo om att förvärva återstående andelar.

”Att investera i verksamheter på tillväxtmarknader som Brasilien ligger helt i linje med vår strategi att successivt flytta tyngdpunkten av Koncernens affärer utanför Europa. För fem år sedan utgjorde verksamheten på marknader utanför Europa strax över 10 procent av Koncernens omsättning, vid utgången av tredje kvartalet 2011 var den siffran 32 procent. Vår målsättning är att fortsätta denna förflyttning genom att göra marknadssatsningar i de delar av världen som har en stark tillväxt inom vår kärnaffär”, säger Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall.

“Bank och detaljhandel är två sektorer med stark tillväxt i såväl Brasilien som flertalet andra sydamerikanska marknader”, säger Rubens Bulgarelli Filho, chef för Gunnebo i Brasilien. ”Att Brasilien ska vara värdnation för Fotbolls-VM 2014 och OS 2016 innebär att även marknaden för tillträdeskontroll kommer att ha en god tillväxt de närmaste åren. När vi nu börjar marknadsföra och sälja hela Gunnebos produkt- och tjänsteerbjudande ser jag mycket goda möjligheter till en fortsatt stark och lönsam tillväxt i såväl Brasilien som på andra marknader i Sydamerika.”

Tomas Wängberg, SVP Developing Businesses Gunnebo AB, tel. 010-2095 030, eller
Karin Wallström, Informationschef Gunnebo AB, tel. 010-209 5026, mobil: 0708-28 33 39,
e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com

www.gunnebo.com

Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 november kl. 09.15.

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 300 anställda i 30 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Nordamerika och omsätter drygt 5 300 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Entrance Control och Global Services.