Gunnebos VD presenterar nästa steg i koncernens utveckling: Leverans

I dag håller säkerhetskoncernen Gunnebo sin årliga kapitalmarknadsdag i Stockholm. Dagen kommer att inledas av Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall, som i sitt inledningsanförande med titeln ”Från Get It Right via Genomförande av strategi till Leverans” kommer att presentera nästa steg i Koncernens utveckling: ”Leverans 2013-2014”

Citat från Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall:

“Gunnebo är redo för nästa steg i sin utveckling under 2013-2014: Leverans. Denna fas handlar om att överträffa våra nuvarande finansiella mål om en rörelsemarginal på 7 procent. I dag ser vi god tillväxt på marknaderna utanför Europa: 22 procent i regionen Asia Pacific och hela 45 procent i Regionen Americas. Dock kämpar vi fortfarande med att få ordning på våra marginaler. Fasen Leverans kommer att adressera dessa två faktorer genom att investera i tillväxt i Asia Pacific och Americas samt genom att se över våra fasta kostnader i Europa.

“Första steget i den nya fasen har redan tagits i och med förvärvet av Hamilton Safe Companies för några veckor sedan. Hamilton är en lönsam affär som arbetar med produkter och kunder vi känner väl, på en marknad där Gunnebo haft mycket begränsad närvaro. Detta öppnar upp för många intressanta möjligheter att introducera ett urval av vårt globala erbjudande till världens näst största säkerhetsmarknad, USA.

“Nyckelfaktorer i Gunnebos nästa fas, Leverans, kommer att vara ledarskap, vår förmåga att genomföra våra planer samt att vi fortsätter att flytta tyngdpunkten av vår affär utanför Europa. Sist men inte minst kommer vi även att satsa på lönsam tillväxt genom såväl förvärv och investeringar i vår kärnaffär som genom att investera i vårt globala service-erbjudande.”

Informationen är sådan som Gunnebo kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2012 kl. 08.30.

Per Borgvall, VD och Koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 000, eller
Karin Wallström, Informationsdirektör Gunnebo AB, tel. 010-2095 026 eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 800 anställda i 31 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Amerika och omsätter 5 800 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Global Services och Entrance Control.