• Gunnebo/

Investeringar i tillväxt och effektivare försäljning i Europa på Gunnebos agenda för 2012

Säkerhetskoncernen Gunnebo kommer att gå in i verksamhetsåret 2012 med en stark finansiell ställning som lämnar utrymme för ytterligare tillväxtsatsningar.

"Gunnebo har en stark balansräkning och en soliditet på 42 procent. Det innebär att vi är väl rustade för att investera i framtida tillväxtmöjligheter,” säger Gunnebos VD och Koncernchef  Per Borgvall. “ Gunnebo kommer att göra fler förvärv framöver, markader som är speciellt intressanta för oss just nu är USA, Indien, Kina, Australien och Turkiet På agendan för 2012 står även andra tillväxtstimulerande investeringar inom ramen för vår kärnaffär samt att utvekla ett starkt, globalt serviceerbjudande.”

Andra prioriteringar för Gunnebo under 2012 är stärkt bruttomarginal, utökning av den industriella plattformen i Kina samt effektivisering av försäljningen i Europa.

“Stärkta marginaler har varit en top-fem aktivitet för oss sedan 2009 och det kommer att fortsätta vara i fokus även under 2012. Vi kommer även fortsätta att jobba med inköpsbesparingar, prissättning och effektivisering av vår industriella platform,” säger Per Borgvall.

“Sist men inte minst kommer vi naturligtvis att lägga ett tungt fokus på att effektivisera försäljningen i Europa. Vi är mitt inne i ett skifte där andelen av Koncernens försäljning utanför Europa stadigt ökar, men 68 procent av vår försäljning sker fortfarande i Europa. Gunnebo har en stark position på den Europeiska säkerhetsmarknaden och vi är väl rustade inför framtiden.”

Gunnebos prioriteringar 2012:

• Tillväxt
    Tillväxtmöjligheter (Indien, Indonesien, Kina, Brasilien…)
    Förvärv
    Geografisk expansion
    Utveckla serviceaffären
  • Förbättra brutomarginalen
    Inköpsbesparingar
    Prissätning
    Effektivitet i produktion
  • Utvidgad industriell plattform i Kina
  • Effektivisering av försäljningen i Europa

Group Communications

Per Borgvall, VD och Koncernchef Gunnebo AB, tel. 010-2095 000, eller
Karin Wallström, Communication & IR Director Gunnebo AB, tel. 010-2095 026, eller e-mail karin.wallstrom@gunnebo.com
www.gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo tillhandahåller effektiva och innovativa säkerhetslösningar till kunder i hela världen. Koncernen har 5 300 anställda i 30 länder i Europa, Asien, Afrika, Australien och Nordamerika och omsätter drygt 5 300 Mkr. Vårt globala erbjudande är fokuserat på Bank Security & Cash Handling, Secure Storage, Entrance Control och Global Services.

Vi gör din värld säkrare.

Taggar: