Ny mjukvaruplattform från Gunnebo utlovar stora effektivitetsvinster

Gunnebo har utvecklat en ny mjukvaruplattform, utvecklad för Koncernens erbjudande inom kontanthantering. Plattformen utlovar stora effektivitetsvinster och en klart förbättrad användarupplevelse.

EMA (Easy Modular Assisted)-plattformen gör det möjligt att ha en säker kontroll av statusen på installerade enheter och den datahantering som görs i systemen. Mjukvaran kan hantera upp till 12 valutor samtidigt i samma transaktion, är flerspråkig, tillåter kundanpassade arbetsflöden och har ett intuitivt användargränssnitt.

Den nya EMA-plattformen har flera fördelar:

•  Kundanpassningar och integrationer med kundens andra system blir mycket enklare, vilket ger stora effektivitetsvinster vid installation
  •  Operativsystemet gör det möjligt att enkelt göra uppdateringar och uppgraderingar
  •  Kunderna kan arbeta med ett gemensamt gränssnitt och arbetsflöde för alla Gunnebo-produkter
  •  Standardisering innebär lägre kostnader

EMA, som är helt och hållet utvecklad av Gunnebo, körs på Linux och Windows med modulär design för att förenkla integration med olika enheter. Plattformen har redan testats av utvalda kunder. Lanseringen av de första maskinerna med den nya mjukvaran kommer att äga rum i november 2018.

"EMA kommer att hjälpa Gunnebo att sticka ut i konkurrensen. Framöver kommer våra produkter skilja sig från konkurrenternas genom sitt speciella, sofistikerade och användarvänliga gränssnitt", säger Tomas Wängberg, Senior Vice President Business Unit Cash Management.

Programvaran och den kompetens som byggts upp när den utvecklades kommer också att gynna andra affärsenheter inom Gunnebo.

Group Communication

Tomas Wängberg, SVP Business Unit Cash Management, tel. 0705-94 24 44, eller
Karin Wallström Nordén, SVP Marketing & Communications Gunnebo AB,
tel. 0708-28 33 39

Gunnebo (publ) är en ledande global säkerhetsleverantör av hållbara säkerhetsprodukter, tjänster och mjukvara till detaljhandel, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri och högriskanläggningar.samt bank. Gunnebo har verksamhet i fyra affärsenheter: Safe Storage (35 procent av Koncernens försäljning), Cash Management (22 procent av Koncernens försäljning) Entrance Control (20 procent av Koncernens försäljning), och Integrated Security (23 procent av Koncernens försäljning). Under 2017 hade kvarvarande verksamhet en omsättning om 4 900 Mkr och 4 400 anställda i 25 länder i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asia-Pacific och Amerika.

Den avyttrade verksamheten omsatte 1 130 Mkr och hade 930 anställda i tre länder.

Gunnebos aktie (GUNN) handlas på Mid Cap-listan (Industrials) på NASDAQ Stockholm.