Sammanfattning från Gunnebos Kapitalmarknadsdag

Säkerhetskoncernen Gunnebo har idag genomfört sin årliga Kapitalmarknadsdag i Stockholm. Den besöktes av över 30 analytiker, fondförvaltare, investerare och journalister.

Agendan var följande:

• Uppdatering om Koncernens strategiska agenda
  • Finansiell uppdatering
  • Presentation av Gunnebos tre regioner
  • Presentation och demonstration av valda delar ur Gunnebos erbjudande: Elektroniska säkerhetslösningar för bank, sluten kontanthantering för detaljhandeln samt tillträdeskontroll för kollektivtrafik och kontorsbyggnader
  • Sammanfattning och frågor

Dagen inleddes av Gunnebos VD och Koncernchef Per Borgvall:

“Vår affär fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Under 2013 har koncernen tagit ytterligare steg i den valda strategiska riktningen. Vi har sett en fortsatt stark tillväxt på marknaderna i regionerna Asia-Pacific och Americas, och i Europa har vi noterat några första tecknen på en stabilisering.

På Gunnebo arbetar vi med att flytta vår tyngdpunkt inom tre aspekter av vår verksamhet: geografiskt fokus, resursfördelning och ökat kundvärde. Geografiskt sett flyttar vi koncernens tyngdpunkt till marknader där vi ser fortsatt tillväxt inom våra kärnverksamheter. När det gäller resursfördelningen har vi fortsatt att investera i produktionskapacitet och kvalitetsförbättringar i regionerna Asia-Pacific och Americas.

Att öka kundvärdet innebär för Gunnebo att vi går från att vara en produktleverantör till att leverera kompletta lösningar. Den första viktiga förändringen i denna riktning gjorde vi för några år sedan genom att inrätta ett globalt affärsområde för service och tjänster. Som ett led i detta fastställde vi vår serviceportfölj och såg till att vi hade rätt kompetenser och processer på plats för att optimera service- och tjänsteleveranser. Inom den nya regionala strukturen utförs nu detta arbete direkt i säljregionerna med stöd av en central servicefunktion.

En annan viktig aspekt av att röra sig uppåt i värdekedjan är naturligtvis hur vi utvecklar vårt erbjudande. Under 2013 lanserade vi ett antal nya produkter och system, varav några har visats under denna kapitalmarknadsdag”.

För Gunnebo kommer 2014 innebära en fortsatt strävan efter att leverera ytterligare förbättrade finansiella resultat. Vi kommer att fortsätta förflytta vår tyngdpunkt både geografiskt och när det gäller att fördela våra resurser samt öka kundvärdet. Vi kommer också ha ett fortsatt fokus på att minska kostnaderna i Europa för att ytterligare förbättra våra marginaler och stärka kassaflödet.”

Under dagen släpptes följande pressreleaser:

• Gunnebo planerar att stänga produktionsanläggning i Uckfield, England
  • Nytt kontrakt stärker Gunnebos samarbete med La Poste
  • Brasilianska Fidely’s investerar i lösning för kontanthantering från Gunnebo
  • Gunnebo får stororder från Guanfu Museum i Shanghai

En webcast från dagen kommer att finnas tillgänglig på www.gunnebogroup.com från sen eftermiddag onsdag den 5 mars.

Group Communication

Per Borgvall, VD och Koncernchef, tel. 010-2095 000,
Christian Johansson, Ekonomi- och Finansdirektör, tel. 010-2095 000 eller
Karin Wallström, Marknads- och Informationsdirektör, tel. 010-2095 026, e-post karin.wallstrom@gunnebo.com

Säkerhetskoncernen Gunnebo är en världsledande leverantör av säkerhetsprodukter, service och lösningar inom kontanthantering, säkerhetsskåp och valv, tillträdeskontroll och elektronisk säkerhet till banker, handeln, värdetransportföretag, kollektivtrafik, offentliga- och kommersiella fastigheter samt industri- och högriskanläggningar.

Koncernen har en årlig omsättning på 5 300 Mkr och 5 600 anställda i 33 länder i Europe, Middle East & Africa, Asia-Pacific och Americas samt ett nätverk av distributörer på ytterligare 100 marknader.

Vi gör din värld säkrare