Finalisterna i H&M Design Award 2013 presenteras

Det är med stolthet som H&M presenterar namnen på de åtta finalisterna i H&M Design Award 2013. Finalisterna är studenter från designskolor i Europa, och har valts ut av en H&M-jury ledd av Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef. Varje finalist vinner 5 000 Euro och en plats i finalen, som leds av en jury bestående av modeexperter. Första pris i tävlingen är 50 000 Euro och en egen visning på Mercedes-Benz Stockholm Fashion Week den 29 januari, då namnet på vinnaren kommer att avslöjas. Vinnaren får också möjlighet att vidareutveckla delar av sin kollektion för försäljning i utvalda H&M-butiker i höst.

Årets jury består av: H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson, modedesignern Jonathan Saunders, Tim Blanks som är editor-at-large på style.com, fotografen Sølve Sundsbø, stylisten Leith Clark, bloggaren och fotografen Hanneli Mustaparta, modejournalisten Kristopher Arden Houser och H&M:s kreativa rådgivare Margareta van den Bosch. Information om alla finalister finns på designaward2013.hm.com, där det också går att rösta fram vinnaren av årets People’s Prize från och med den 16 januari. Vinnaren av People’s Prize får chansen att under en månads tid praktisera hos Jonathan Saunders i London.

”Jag är verkligen imponerad av finalisterna i årets H&M Design Award. Nivån är oerhört hög och kollektionerna är fyllda av kreativitet, energi och attityd. Vi startade H&M Design Award för att bidra till modebranschens utveckling genom att stötta nyutexaminerade studenter i början av deras karriärer. Jag är väldigt nyfiken på vad våra finalister kommer att göra i framtiden”, säger Ann-Sofie Johansson, H&M:s designchef.

FINALISTERNA

ALBA PRAT (Tyskland): 31-åriga Alba från Barcelona har bott i Berlin i sju år, där hon studerade vid Universität der Künste. I sin kollektion ”syn chron” har hon överfört ljud till visuella mönster och skapat tryck med utgångspunkt i två olika inspelningar av sina egna hjärtslag.

DANIELA SALAZAR RODRIGUEZ (Frankrike): Daniela Salazar Rodriguez är 27 år och kommer från Venezuela, men har studerat i Paris sedan 2007. Hennes kollektion, som har skapats på L’Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, är ett möte mellan modern arkitektur och historiska klädedräkter från Japan och Korea.

ELEONORA BRUNO (Italien): Eleonora Bruno har studerat på Polimoda i sin hemstad Florens och är 25 år. Hon började med att designa hattar och har sedan utvecklat sin kollektion till att omfatta hela outfits. Kollektionen heter ”Le Vie De Madame Roy” och är ett slags imaginär garderob till en kvinna i Paris.

ERIK LITZÉN (Sverige): 26-årige Erik Litzén från Stockholm har studerat på Beckmans Designhögskola och utmanas av att laborera med könsidentiteter. Hans kollektion ”P-Androgeny” innehåller mycket volym och draperingar och har en skräddad stil som tänjer på och överskrider gränserna för herrmode.

MAIA BERGMAN (Storbritannien): Maia Bergman är 24 år och föddes i Buenos Aires, men bor i London och tog sin BA-examen vid Central Saint Martins. Hennes kollektion består av lättburna plagg med rena silhuetter som är översållade med intrikata pärlbroderier.

MARK KENLY DOMINO TAN (Danmark): 26-årige Mark Tan från Ry har studerat på DSKD i Kolding. I sin kollektion utforskar han förhållandet mellan kroppen och material som trä, gips och skum. Mark började med att skapa olika filmer vars uttryck för rörelse, färg och form även kom att prägla hans high-tech-kollektion som följde.

MINJU KIM (Belgien): 26-åriga Minju Kim kommer från Sydkorea och går sista året på masterprogrammet i mode på Kungliga Konstakademien i Antwerpen. Minjus kollektion är inspirerad av manga och bygger på teckningar av hennes vänner som hon har omvandlat till fantasifigurer.

THOM BARENDS (Holland): Thom Barends är en 23-åring från Amsterdam som har studerat vid ArtEZ i Arnhem. Hans kollektion är en studie av samtiden och handlar om en ung kvinna som hamnar på gatan med bara sin mammas 80-talskläder att ta på sig.

Mer information om H&M Design Award 2013 finns på designaward2013.hm.com.

Bild- och filmmaterial finns på hm.com/press.

För mer information, kontakta:

Johanna Dahl
E-mail: johanna.dahl@hm.com

H & M Hennes & Mauritz AB (H&M) grundades i Sverige 1947 och står för prisvärt, trendigt mode av hög kvalitet. H&M har ett brett sortiment som är uppdelat i ett antal koncept för dam, herr, ungdom och barn. Företagets klädkollektioner skapas av egna designers, mönsterkonstruktörer och inköpare. H&M har fler än 94 000 anställda och omkring 2 800 butiker på 48 marknader, inklusive franchisemarknader. Ytterligare information finns på hm.com.