Biltvättandet ökade med 20 procent under 2022

Report this content

Under 2022 utfördes nära 30 miljoner biltvättar i Sverige, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med föregående år. Det visar Hållbar biltvätts nya statistiksammanställning. Av dessa beräknas nästan hälften av biltvättarna ha utförts hemma på gatan.

Miljöinitiativet Hållbar biltvätt presenterar årligen statistik över hur många biltvättar som sker på kontrollerade tvätthallar och anläggningar, vilket samlats in från initiativets medlemmar. Resultatet visar att nästan 15 miljoner biltvättar utförts på godkända anläggningar under 2022. Totala antalet tvättar har ökat med 20 procent jämfört med 2021.

– I år ser vi en stor ökning av biltvättar och våra medlemmar har rapporterat in en miljon fler biltvättar än föregående år. Denna ökning tror vi bland annat beror på att flera aktörer infört tvättabonnemang på sina anläggningar, säger Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Organisationen Sveriges Servicestationer.

Hemmatvättandet fortsatt stort

Genom en ny extern undersökning har de även kartlagt hur många biltvättar som utförts hemmavid eller på icke-godkända anläggningar. Statistiken visar att tvättandet på icke-godkända anläggningar minskat och om än även hemmatvättandet minskat procentuellt så beräknas 14 miljoner biltvättar ha utförts på gatan, vilket är en ökning med 1,5 miljoner tvättar från föregående år.

– Trots att vi i vår statistik ser en ökning av biltvättar på godkända anläggningar är det fortfarande allt för många som tvättar bilen på gatan. Detta är en direkt fara för miljön då tungmetaller, olja och kemikalier förorenar våra sjöar, hav och vattendrag, säger Robert Dimmlich.

Tabell över biltvättsmarknaden i Sverige under 2022 och 2021

Hållbar biltvätt sammanställer årligen biltvättsstatistik för sina medlemmar. För övriga delen av marknaden har Hållbar biltvätt gjort en uppskattning av antal genomförda biltvättar baserad på marknadskännedom och genomförda undersökningar. Fullständig redovisning av Hållbar biltvätts statistiksamarbete finns att ta del av på vår hemsida.

Hållbar biltvätt statistiksamarbete Antal (2022) Antal (2021) Andel (2022) Andel (2021)
Circle K 2 850 671 2 888 604 10% 11%
EMAB 354 664 383 073 1% 2%
OKQ8 5 858 769 4 851 511 20% 19%
Preem 536 757 558 043 2% 2%
St1/Shell 475 382 414 445 2% 2%
Summa statistiksamarbete 10 076 243 9 095 676 34% 36%
Icke godkända tvättanläggningar* 1 000 000 1 041 400 3% 4%
Övriga aktörer med godkända tvättanläggningar* 4 900 000 2 603 500 16% 10%
Hemmatvättare* 14 000 000 12 496 800 47% 50%
Totalt 29 976 243 25 237 376 100% 100%

* Bedömning utförd av Hållbar biltvätt av antal genomförda biltvättar baserad på marknadskännedom och genomförda undersökningar.

Om statistikinsamlingen: Data är hämtad från Hållbar biltvätts medlemmar OKQ8, Circle K, Preem, ST1 och Emab och är självrapporterad data.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS).
Mobil: 070 – 283 91 15
E-post:
robert.dimmlich@oss.se
Läs mer på: www.hallbarbiltvatt.se

Om Hållbar biltvätt
Hållbar biltvätt är ett initiativ som startats av branschföreningen Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS). Vår vision är att så många som möjligt ska sluta tvätta bilen på gatan och i stället välja kontrollerade biltvättar. Genom upplysning och information hoppas vi att fler ska förstå miljöriskerna med biltvättande hemma.

Taggar: