Hälften av alla biltvättar utförs fortfarande på gatan

Report this content

Under 2021 utfördes över 25 miljoner biltvättar i Sverige vilket är en ökning med drygt fyra procent sedan föregående år, det visar en statistik från Hållbar biltvätt. Av dessa utfördes hälften av biltvättarna hemma vilket gör att tungmetaller, olja och kemikalier förorenar sjöar, hav och vattendrag.

Miljöinitiativet Hållbar biltvätt har bland sina medlemmar samlat in statistik över hur många biltvättar som sker på kontrollerade tvätthallar och anläggningar. Genom tidigare undersökningar har de även kartlagt hur många biltvättar som utförts hemmavid eller på icke-godkända anläggningar. Resultatet visar att över elva miljoner biltvättar utförts på godkända anläggningar under 2021. Tolv miljoner biltvättar har under året utförts på gatan, vilket är nästan en halv miljon fler än 2020.

– Trots att vi i vår statistik ser en ökning av biltvättar på godkända anläggningar är det fortfarande allt för många som tvättar bilen på gatan. Detta är en direkt fara för miljön då tungmetaller, olja och kemikalier förorenar våra sjöar, hav och vattendrag, säger Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Organisationen Sveriges Servicestationer.

Den 23–24 april går Stora Biltvättarhelgen av stapeln vars syfte är att uppmärksamma om problematiken kring hemmatvättandet och biltvättar på icke-godkända anläggningar. Helgen har instiftats av branschorganisationen Svenskt Vatten.

– Stora Biltvättarhelgen är för oss årets viktigaste helg där vi tillsammans med våra medlemsföretag lägger extra vikt vid att få människor att avstå från att tvätta bilen på gatan. Dessutom är inte alla tvättanläggningar godkända då de saknar oljeavskiljare och reningsverk vilket gör att det orenade spillvattnet från biltvättarna åker ut i naturen. Här måste man som konsument ta ett eget ansvar och välja att tvätta bilen på kontrollerade tvättanläggningar, säger Robert Dimmlich.

Tabell över biltvättsmarknaden i Sverige under 2020 och 2021

Hållbar biltvätt sammanställer årligen biltvättsstatistik för sina medlemmar. För övriga delen av marknaden har Hållbar biltvätt gjort en uppskattning av antal genomförda biltvättar baserad på marknadskännedom och tidigare genomförda undersökningar. Fullständig redovisning av Hållbar biltvätts statistiksamarbete finns att ta del av på vår hemsida.

Hållbar biltvätt statistiksamarbete Antal (2020) Antal (2021) Andel (2020) Andel (2021)
Circle K 2 914 038 2 888 604 12% 11%
EMAB 385 055 383 073 2% 2%
OKQ8 4 398 810 4 851 511 18% 19%
Preem 604 837 558 043 2% 2%
St1/Shell 416 100 414 445 2% 2%
Summa statistiksamarbete 8 718 840 9 095 676 36% 36%
Icke godkända tvättanläggningar* 1 000 000 1 041 400 4% 4%
Övriga aktörer med godkända tvättanläggningar* 2 500 000 2 603 500 10% 10%
Hemmatvättare* 12 000 000 12 496 800 50% 50%
Totalt 24 218 840 25 237 376 100% 100%

* Bedömning utförd av Hållbar biltvätt av antal genomförda biltvättar baserad på marknadskännedom och tidigare genomförda undersökningar.

Om statistikinsamlingen: Data är hämtad från Hållbar biltvätts medlemmar OKQ8, Circle K, Preem, ST1 och Emab och är självrapporterad data.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS).
Mobil: 070 – 283 91 15
E-post:
robert.dimmlich@oss.se
Läs mer på: www.hallbarbiltvatt.se

Om Hållbar biltvätt
Hållbar biltvätt är ett initiativ som startats av branschföreningen Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS). Vår vision är att så många som möjligt ska sluta tvätta bilen på gatan och i stället välja kontrollerade biltvättar. Genom upplysning och information hoppas vi att fler ska förstå miljöriskerna med biltvättande hemma.

Taggar:

Citat

Trots att vi i vår statistik ser en ökning av biltvättar på godkända anläggningar är det fortfarande allt för många som tvättar bilen på gatan. Detta är en direkt fara för miljön då tungmetaller, olja och kemikalier förorenar våra sjöar, hav och vattendrag.