Ny undersökning visar: Hälften av svenska bilister önskar sig en biltvätt i julklapp

Report this content

Skulle du bli glad om du fick en biltvätt i julklapp? Det skulle nämligen hälften av Sveriges bilister, men helst om de slipper tvätta själva. Detta enligt en ny undersökning av miljöinitiativet Hållbar biltvätt.

I vår stressiga vardag hinner man inte alltid med att tvätta bilen, en syssla som alltför ofta prioriteras bort. Särskilt nu när julen nalkas och vardagsstressen blir mer påtaglig. Enligt en undersökning som gjorts av YouGov och miljöinitiativet Hållbar biltvätt uppger 51 procent av svenska bilister att de skulle bli glada om de fick en biltvätt i julklapp. 25 procent av dessa om de slipper tvätta bilen själva. Samtidigt har endast var tionde person någon gång gett bort en biltvätt i present.

- Under de senaste åren har det blivit mer populärt att ge bort julklappar i form av upplevelser eller gåvor till välgörenhet, bland annat till olika miljöinitiativ. En biltvätt är kanske inte det första man tänker på att ge bort i julklapp. Men det innebär att man gör både personen i fråga en tjänst, som kanske inte vill lägga pengar på att göra det själv eller har den tiden, och miljön om man tvättar bilen på en anläggning där miljöfarligt avfall tas om hand, säger Robert Dimmlich, initiativtagare för Hållbar biltvätt.

Fultvätt hemma – ett fortsatt problem

Nästan hälften, 47 procent, av alla bilister tvättar fortfarande bilen hemma på gatan, uppfarten eller gräsmattan enligt samma undersökning. Detta leder till att tonvis av olja, giftiga tungmetaller och asfaltsrester varje år orenat rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Avfallet är skadligt både för fiskar, mikroorganismer och växter.

- Det är kul att så många blir glada av att få en biltvätt i julklapp. Det är helt klart en annorlunda gåva som förhoppningsvis blir alltmer önskad nu när det blivit mer trendigt med hållbara och miljövänliga klappar under granen. Man behöver dessutom inte oroa sig för att någon annan har köpt samma sak, avslutar Robert Dimmlich.

Om undersökningen:
Hållbar biltvätts omnibusundersökning genomfördes den 8 oktober – 16 oktober 2021 av Yougov på uppdrag av Hållbar biltvätt. 1007 bilister över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS).
Mobil: 070 – 283 91 15
E-post: robert.dimmlich@oss.se
Läs mer på: www.hallbarbiltvatt.se

Om Hållbar biltvätt
Hållbar biltvätt är ett initiativ som startats av branschföreningen Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS). Vår vision är att så många som möjligt ska sluta tvätta bilen på gatan och istället välja kontrollerade biltvättar. Genom upplysning och information hoppas vi att fler ska förstå miljöriskerna med biltvättande hemma.

Bilagor:

Hur ofta brukar du tvätta din bil på garageuppfarten/gatan/gräsmattan vid ditt hem?

Skulle du bli glad om du fick en biltvätt i present/julklapp? Oavsett typ av biltvätt, t.ex. via automatisk biltvätt, gör-det-själv biltvätt eller via bilvårdsföretag.

Har du någon gång gett bort en biltvätt i present/julklapp? Oavsett typ av biltvätt, t.ex. via automatisk biltvätt, gör-det-själv biltvätt eller via bilvårdsföretag.

Taggar:

Citat

Det är kul att så många blir glada av att få en biltvätt i julklapp. Det är helt klart en annorlunda gåva som förhoppningsvis blir alltmer önskad nu när det blivit mer trendigt med hållbara och miljövänliga klappar under granen. Man behöver dessutom inte oroa sig för att någon annan har köpt samma sak.
Robert Dimmlich