Sju av tio svenskar vill fira en grönare jul i år

Fler vegetariska rätter på julbordet, färre julklappar under granen och återanvändning av det julpynt som redan finns hemma. Så firar svenskarna en grönare jul i år. Hela sju av tio är villiga att ändra sina konsumtionsvanor till förmån för en grönare jul, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med förra året. Hälften av svenskarna är också villiga att byta ut några av julbordets traditionella kötträtter mot vegetariska alternativ. Det visar en ny undersökning från Hälsans Kök.

Trots att julen kanske är den högtid med starkast traditioner kring mat, klappar och dekorationer är allt fler öppna för att fira en grönare jul och förändra sina julbordstraditioner. Varannan svensk (49 procent) är villig att byta ut några av julbordets traditionella kötträtter mot vegetariska alternativ till förmån för både hälsa och miljö. Trenden märks tydligast i den yngre åldersgruppen mellan 18 och 34 år, där hela 54 procent kan tänka sig mer vegetariska inslag på julbordet. Överst på listan av de maträtter vi helst byter ut finns paté, prinskorv och Janssons frestelse.

– Den vegetariska matlagningstrenden växer och utmanar nu även julbordets traditionella kötträtter. Det är roligt att se att så många vill skapa nya, grönare julbordstraditioner. Små, enkla förändringar i form av mat, klappar och dekorationer bidrar alla till en grönare jul, säger Hanna Wennerdal, marknadsansvarig på Hälsans Kök.

Även om viljan finns att fira en grönare jul upplever många både okunskap och brist på inspiration när det gäller vegetarisk matlagning. Fyra av tio (39 procent) av dem som vill ha mer vegetariskt på julbordet vet inte hur de ska tillaga den. För att inspirera svenskarna att fira en grönare jul har Hälsans Kök låtit Maria Strömberg från bloggen Made by Mary ta fram nio vegetariska recept som visar hur enkelt du kan tillaga goda och gröna rätter till årets julbord.

– Att göra julbordet mer vegetariskt är varken tråkigt eller svårt, tvärtom är det både gott och enkelt. I recepten har jag utgått från traditionella smaker och säsongsbetonade råvaror men i ny tappning. Med mina vegetariska julbordsalternativ hoppas jag kunna utmana den som är sugen på att förnya sina traditioner att ta ett litet steg mot en grönare jul i år, säger Maria Strömberg.

Topplista: Rätter som hänger löst när svenskarna väljer grönt på julbordet

1.     Paté
2.     Prinskorv
3.     Janssons frestelse
4.     Julskinka
5.     Köttbullar
6.     Sill
7.     Lax

Så firar svenskarna en grönare jul:

1.     Återanvänder det julpynt jag redan har hemma
2.     Köper färre julklappar
3.     Lagar en mindre mängd mat till julbordet
4.     Byter ut en eller flera traditionella kötträtter på julbordet mot vegetariska alternativ
5.     Köper julklappar på second hand eller loppis

Maria Strömbergs gröna julrecept hittar du i bifogat pressmaterial. Det innehåller:

• Chèvregratinerad rödkål & á la bacon
  • Honungsglaserad fänkål med kryddnejlika och falafel
  • Toscanska biffar med picklad chili
  • Rostad rödbetssoppa med chilifräst cocktailkorv & crème fraiche
  • Senapspanerade sojafiléer & saltrostad potatis med senaps- & honungssås
  • Gräddig julgryta med sojabitar & färska champinjoner
  • Filodegspaj med grönkål, cheddarost, sojafärs & á la bacon
  • Glutenfria julvörtsnittar med rödbetssallad & sojabullar
  • Hjortrontrifle med kardemummacrunch & minimaräng

Hanna Wennerdal, marknadsansvarig Hälsans Kök
E-post: hanna.wennerdal@tivall.nestle.com

För recept och högupplösta bilder, kontakta:
Elin Eriksson, presskontakt Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 11-13 augusti har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Hälsans Kök har producerat välsmakande vegetariska rätter i över 45 år. Produkterna har en unik, patenterad mix av vete- och sojaprotein och utöver dessa finns även ett antal grönsaksbaserade produkter. Hälsans Köks moderföretag Tivall är en av världsledarna inom vegetarisk mat med ett brett utbud av produkter tillgängliga i hela Europa, USA, Australien och Mellanöstern. Läs mer om Hälsans Kök på
http://www.halsanskok.se eller https://www.facebook.com/HalsanskokSverige.