Varannan stockholmare vill fira en grönare jul

Majoriteten av stockholmarna vill ha mer vegetarisk mat på julbordet i år. 55 procent ställer sig positiva till att byta ut några av de traditionella kötträtterna mot vegetariska alternativ för miljöns skull. Mer än varannan stockholmare är också villig att förändra sina övriga konsumtionsmönster som inköp av julklappar och dekorationer, till förmån för en grönare och mer hållbar jul. Jämfört med hela landet är stockholmarna mest intresserade av att fira en grönare jul. Det visar en ny undersökning från Hälsans Kök.

Undersökningsresultatet visar att 72 procent av stockholmarna är medvetna om att vegetarisk mat har mindre påverkan på miljön än icke vegetarisk mat. En majoritet av stockholmarna vill därför gärna byta ut en eller flera maträtter på julbordet mot vegetariska alternativ. Sett till hela landet är det de svenska kvinnorna som är mest benägna att förändra sina julbordstraditioner, drygt sex av tio (62 procent) anger att de vill fira en grönare jul i år.

Vi ser att det finns en stor vilja bland stockholmarna att förnya sina julbordstraditioner genom att introducera gröna rätter som är hälsosammare, bättre för miljön och mer varierade. Men när man väl står i affären och ska handla är det lätt att andra parametrar som exempelvis tradition och brist på kunskap om hur man lagar vegetariskt tar överhanden, säger Hanna Wennerdal, marknadsansvarig Hälsans Kök.

Av dem som vill ha mer vegetarisk mat på julbordet svarar 44 procent av stockholmarna att de inte vet hur de ska tillaga den. För många är även tradition ett hinder. Sett till hela landet svarar 26 procent av de svenska männen att tradition är viktigare än miljöpåverkan i juletider. En majoritet av stockholmarna (61 procent) vill dock gärna veta mer om hur de kan ändra sina konsumtionsvanor för att bidra till en grönare och mer hållbar jul. Stockholmarna är därmed mest nyfikna i hela landet att förändra sina konsumtionsmönster. Efterfrågan på välsmakande alternativ till kött växer ständigt och Hälsans Kök arbetar för att inspirera fler att fira en grönare jul.

– Att laga vegetarisk mat behöver inte vara så komplicerat. Att byta ut några av de traditionella julrätterna mot vegetariska alternativ är något man enkelt kan göra men som kommer att ha stor påverkan på klimatet. Vi på Hälsans Kök hoppas att 2013 blir den godaste julen någonsin, både för människor och miljö, avslutar Hanna Wennerdal.

Det är inte bara maten på julbordet som spelar en avgörande roll för en grönare jul. En majoritet av stockholmarna (57 procent) ställer sig också positiva till att förändra sina övriga konsumtionsmönster som inköp av julklappar och dekorationer, till förmån för en grönare och mer hållbar jul.

För att inspirera fler att fira en grönare jul har Hälsans Kök låtit Amanda och Eveline från den vegetariska matbloggen Våra oköttsliga lustar ta fram åtta smakrika gröna recept som passar perfekt på julbordet. Hälsans Kök har även bett vintage-experten och stylisten Louise Lemming samla sina bästa DIY-dekorationstips för att skapa en lite grönare och mer hållbar jul hemma.

För julrecept från Våra oköttsliga lustar och Louise Lemmings DIY-dekorationstips, besök: http://www.halsanskok.se/gronjul/

Hanna Wennerdal, marknadsansvarig Hälsans Kök
E-post: hanna.wennerdal@tivall.nestle.com

För recept, pyssel och högupplösta bilder, kontakta:
Ebba Häryd, presskontakt Prat PR
E-post: ebba.haryd@prat.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGove. Under perioden 24-27 oktober har sammanlagt 1004 intervjuer via Internet genomförts med män och kvinnor 18-74+ år i Sverige. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Hälsans Kök har producerat välsmakande vegetariska rätter i över 25 år. Produkterna har en unik, patenterad mix av vete- och sojaprotein och utöver dessa finns även ett antal grönsaksbaserade produkter. Hälsans Köks moderföretag Tivall är en av världsledarna inom vegetarisk mat med ett brett utbud av produkter tillgängliga i hela Europa, USA, Australien och Mellanöstern. Läs mer om Hälsans Kök på http://www.halsanskok.se eller https://www.facebook.com/HalsanskokSverige