50 000 anställda i handeln tjänar mindre än en fattigpensionär

Handelsanställdas förbund släpper idag en ny rapport om löneläget i detaljhandeln. Rapporten visar de faktiska löneinkomsterna för omkring 150 000 anställda i detaljhandeln.

Rapporten, Vilka löner och arbetstider kan man försörja sig på? En studie av löner, löneinkomster och arbetstider i detaljhandeln visar att en tredjedel av alla anställda i detaljhandeln tjänar mindre än en fattigpensionär.

Den beräknade fattigdomsgränsen för en ensamstående pensionär 2018 var 12 685 kronor per månad. Detta motsvarar en löneinkomst på 15 600, med en genomsnittlig kommunalskatt på 32 kronor. Rapporten visar att en tredjedel av de anställda i detaljhandeln tjänar mindre än så.

– I Sverige har vi arbetande fattiga. Priset är högt för dessa och för deras anhöriga. Men priset är högt även för oss andra. Skatteintäkterna blir låga för kommunerna, och många av dessa arbetare behöver olika typer av stöd från samhället. Samtidigt går handeln bra ekonomiskt. Det är inte rimligt, säger Susanna Gideonsson, ordförande för Handelsanställdas förbund.

Rapporten konstaterar att det stora problemet är den omfattande deltidsproblematiken. De som jobbar heltid hamnar inte i fattigdomsfällan. Att få stopp på utnyttjandet av visstidsanställningar är också en viktig del.

– I avtalsrörelsen kommer vi lyfta dessa frågor och det handlar inte bara om lön, en timme mer på kontraktet kan betyda mer än en löneförhöjning, säger Susanna Gideonsson.

– Samtidigt som vi kan visa att Sverige har arbetande fattiga finns det en politisk debatt om att lägstalönerna ska sänkas. Låt oss först se till att de som arbetar i detaljhandeln får rimliga löner och villkor, säger Stefan Carlén, chefsekonom för Handels och författare till rapporten.

Susanna Gideonsson, 010 450 80 40

Stefan Carlén, 0104 50 80 07

Jens Lundberg, pressekreterare, 072 236 45 31

Jens Lundberg
pressekreterare
jens.lundberg@handels.se

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se