AD-dom ger chaufförer rätt till måltidsersättning

En dom i Arbetsdomstolen (AD) ger chaufförer som kör ut varor till butiker rätt till måltidsersättning när de inte har möjlighet att ta sig tillbaka till arbetsplatsen under sin lunchrast. Företaget Brödservice Stockholm Norr döms att betala ut ersättningen till två anställda retroaktivt från 2008. Företaget ska också betala skadestånd till de anställda.

–  Domen är en stor seger för våra medlemmar. Det är också en principiellt viktig dom som innebär att företag nu inte längre kan neka att betala ut måltidsersättning till anställda som jobbar på det här sättet. Vi har flera gånger stött på arbetsgivare som inte vill betala ut ersättningen och det är skönt att nu få fastlagt hur avtalet ska tolkas, säger Mikael Segel, ombudsman på Handelsanställdas förbund.

Företaget Brödservice Stockholm Norr döms att betala 5.000 kronor i skadestånd var till de båda anställda. Företaget ska också betala 25.000 kronor i skadestånd till Handels.

För mer information kontakta:
Mikael Segel, ombudsman Handels, tel. 070-332 49 71
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.