Allt fler arbetar deltid i handeln

Andelen deltidstjänster i detaljhandeln ökade från 53 till 56 procent mellan år 2006 och 2010. Deltidsanställningarna är vanligast i handelns kvinnodominerade branscher. – Det rör sig i de allra flesta fall om påtvingade deltider och det måste vi komma tillrätta med, säger Handels förhandlingsledare Tommy Tillgren.

De flesta handelsanställda som arbetar deltid får inte heller möjlighet att gå upp till heltid, visar den gemensamma rapport som Handelsanställdas förbund och Svensk Handel har sammanställt. 82 procent av dem som jobbade deltid år 2006 hade fortfarande en deltidstjänst fem år senare.

Fler kvinnor än män arbetar deltid, enligt rapporten. 66 procent av kvinnorna har deltidsanställningar, jämfört med 37 procent av männen. Deltidsjobben är också vanligare i den kvinnodominerade dagligvaruhandeln jämfört med fackhandeln, där en större andel män arbetar.

– Många deltidsanställda vill jobba fler timmar, men de får inte möjlighet. Det här är i allra högsta grad en jämställdhetsfråga, säger Tommy Tillgren, förhandlingsledare på Handels.

Handels vill att företagen använder sig av ett tydligt turordningssystem, så att heltidstjänster eller utökade timmar fördelas på ett rättvist sätt mellan deltidsanställda.

I rapporten drar Handels och Svensk Handel flera gemensamma slutsatser, bland annat att andelen heltidsanställningar kan öka om företagen prioriterar frågan. Av rapporten framgår också att flertalet företag har frågan om heltid på agendan, men att nivån på engagemang och effekter varierar.

– Vi har goda erfarenheter av företag där man har lyckats skapa fler heltidstjänster, till exempel genom att prioritera heltid vid schemaläggningen. Men i många fall anställer man slentrianmässigt personer på deltid och det måste vi komma tillrätta med. Deltidsjobben är ekonomiskt otrygga och gör det dessutom svårare att utvecklas i yrket. Därför driver vi rätten till heltid i årets avtalsförhandlingar och vi behöver också göra mycket mer tillsammans med arbetsgivarsidan i den här frågan, säger Tommy Tillgren.

För mer information, kontakta:

Tommy Tillgren, 2:e vice ordförande och förhandlingsledare Handels, tel. 070-575 73 68

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.