Allt fler har otrygga anställningar i handeln

Otrygga anställningar, där personer rings eller sms:as in med kort varsel, har blivit allt vanligare i handeln. På sex år har andelen personer med timanställning fördubblats, samtidigt som andelen fasta anställningar och tryggare visstidsanställningar, som vikariat och provanställningar, har minskat, visar ny statistik som Handelsanställdas förbund har tagit fram. "Utvecklingen gör att Handels krav i avtalsrörelsen om trygga anställningar är viktigare än någonsin", säger Tommy Tillgren, förhandlingsledare på Handels.

Timanställningarna innebär ofta att den anställde har ett kontrakt på få timmar, till exempel 5-15 timmar/vecka, och sedan får "jaga" extra timmar för att komma upp i en full lön. Detta kan även drabba personer som har fast anställning, men som har få timmar på sitt kontrakt. Förra året utgjorde timanställningarna 43 procent av alla visstidsanställningar, vilket är en fördubbling jämfört med för sex år sedan. Problemet med att anställda endast erbjuds få timmar på sina kontrakt är störst inom dagligvaruhandeln.

Handels är kritiska till att många företag rutinmässigt anställer personer med ett litet antal timmar i kontraktet och kräver i de pågående avtalsförhandlingarna med branschorganisationen Svensk Handel att anställda inom handeln ska ha rätt att jobba heltid eller utöka antalet timmar på anställningskontraktet.

– Deltidsjobben och de otrygga visstidsanställningarna skapar en ekonomisk osäkerhet för individen och gör det dessutom svårare att utvecklas i yrket. Därför driver vi frågan om trygga jobb i avtalsförhandlingarna, säger Tommy Tillgren.

Tommy Tillgren, förhandlingsledare Handels, tel. 070-575 73 68

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Fakta:

• Andelen timanställningar i handeln har mer än fördubblats under de senaste sex åren, från 10.100 år 2005 till 20.500 år 2011. Under 2000-talet har andelen tryggare visstidsanställningar i handeln, som vikariat och provanställningar, dessutom minskat från 35 till 20 procent av det totala antalet visstidsanställningar, medan otrygga anställningar som tim- och behovsanställningar har ökat från 65 till 80 procent.

• Även fast anställda kan ha otrygga anställningar på deltid, där de har få fasta timmar i sina kontrakt och tvingas jaga extra timmar. Andelen deltidsanställningar i handeln har ökat från 53 till 56 procent mellan år 2006 och 2010.

• I de pågående avtalsförhandlingarna med branschorganisationen Svensk Handel kräver Handelsanställdas förbund att anställda ska ha rätt till heltid. Deltid ska vara en möjlighet och inte en regel. Handels kräver också att arbetsgivare inte ska kunna missbruka visstidsanställningar, genom att låta personer gå på olika vikariat under flera år.

• En gemensam rapport som Handelsanställdas förbund och Svensk Handel har tagit fram visar att företag kan skapa fler heltidstjänster om de prioriterar frågan, till exempel vid schemaläggningen.

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.