Anställda på IKEA i Turkiet har fått sitt första kollektivavtal

Efter många turer har Handels motsvarighet i Turkiet lyckats förhandla fram sitt första kollektivavtal. Det innebär bland annat garanterade löneökningar och en rad sociala förmåner. En stor framgång för det fackliga arbetet, enligt Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson.

Det var för nästan exakt fem månader sedan som det blev klart att Koop-is, Handels motsvarighet i Turkiet, skulle få möjlighet att börja förhandla om kollektivavtal för de anställda på IKEA i Turkiet. För att få förhandla krävdes det att minst 40 procent av de anställda skulle vara med i facket. Något som uppnåddes i mitten av januari i år. Nu har alltså dessa förhandlingar burit frukt och utmynnat i ett kollektivavtal.

– Jag är stolt och glad över att vi på Handels tillsammans med vår motsvarighet i Turkiet nått vårt mål och nu tecknat ett kollektivavtal. Det är jättebra att de anställda på IKEA i Turkiet nu har rätt till samma typ av anställningsvillkor som de som jobbar i Sverige, säger Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson.

Kollektivavtalet innebär bland annat att de anställda kommer ha rätt till årliga löneökningar och mellan 15 och 28 dagars semester beroende på hur länge de jobbat.

– Det här är en stor framgång för Handels och det fackliga arbetet. Men jag vill också passa på att tacka IKEA som på ett konstruktivt sätt bidragit till att det här blivit möjligt. Nu hoppas vi på ett fortsatt gott samarbete med IKEA för goda arbetsvillkor världen över, säger Susanna Gideonsson.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80