Arbetsmiljö viktigt för Handels i frisörförhandlingarna

En satsning på arbetsmiljö och hälsa och höjda garantilöner. Det är några av de krav som fackförbundet Handels kommer att driva i förhandlingarna med arbetsgivarna om nytt kollektivavtal för frisörer.

En förbättring av frisörenas arbetsmiljö är ett av Handels viktigaste krav i förhandlingarna med Frisörföretagarna.

– Många frisörer känner sig oroliga för sin arbetsmiljö och hälsa. Inte minst med tanke på alla kemikalier de handskas med dagligen. Där vill vi att arbetsgivarna tar ett större ansvar till exempel genom att införa regelbundna hälsokontroller, säger Ewa Björkman ombudsman på Handels och ansvarig för frisörförhandlingarna.

Handels vill också ha löneökningar för samtliga frisörer men med ett särskilt fokus på en höjning av garantilönen, frisörernas motsvarighet till lägstalön. Fackförbundet vill även införa ytterligare ett branschvanetillägg för frisörer som jobbat längre.

– På det här sättet kan vi få upp de lägsta lönerna i branschen men också satsa på dem med längre erfarenhet, säger Ewa Björkman.

Förhandlingarna mellan Handels och Frisörföretagarna startar den 2 maj och berör cirka 5 000 frisörer.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80