"Arbetsmiljöverket sviker de butiksanställda"

Arbetsmiljöverket lever inte upp till sitt uppdrag att verka för en god arbetsmiljö för de anställda i handeln. Myndigheten ställer allt för sällan krav på rånutsatta butiker att skaffa slutna kassasystem, skriver Handelsanställdas förbunds ordförande i ett brev till verkets generaldirektör Mikael Sjöberg.

Handels kräver att Arbetsmiljöverket överklagar en principiellt viktig dom som innebär att en rånutsatt butik i Malmö slipper installera ett slutet kontanthanteringssystem.

”Arbetsmiljöverket sviker sitt uppdrag när myndigheten tar större hänsyn till företagens argument om höga kostnader än till de anställdas liv och säkerhet. Ingen får sitta med armarna i kors och vänta på att det första dödsfallet ska inträffa bland butikspersonal”, skriver Handels ordförande Lars-Anders Häggström i brevet (se bilaga).

Handels ordförande begär också ett möte med Arbetsmiljöverkets generaldirektör för att diskutera frågan om rån och hot mot butiksanställda.

Måndagen den 19 december presenterade Handels en undersökning som visar att var fjärde butiksanställd har känt sig hotad på jobbet, att var femte anställd är rädd för att utsättas för ett butiksrån och att nära sju av tio någon gång tänker på att ett rån kan inträffa på deras arbetsplats.

För mer information, kontakta:

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, 070-630 17 78

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se