"Att sänka löner för att skapa jobb är en illusion"

Den svenska modellen ska utvecklas inte avvecklas. Det var huvudbuskapet när Stefan Löfvens talade på Handels kongress under måndagen. Men han pratade också om att missbruket av visstidsanställningar måste få ett stopp.

I sitt tal pratade Stefan Löfven om att allt fler runt om i världen ser värdet av den svenska modellen. Men medan modellen får allt mer positiva omdömen utomlands så menade statsministern att utvecklingen går åt motsatt håll i Sverige. Inte minst när det gäller de borgerliga politikernas förslag om sänkta ingångslöner.

Att sänka löner för att skapa jobb är en illusion. Det funkar inte. Det hotar den modell som gett oss ett lugn och ro på arbetsmarknaden som andra länder avundas. Den har gett reallöneökningar i nästan 20 år. Med all respekt för kollegorna i riksdagen. Men att sätta löner det duger de inte till, löd budskapet från talarstolen på Stockholmsmässan.

Stefan Löfven tog också upp frågan om visstidsanställningar och hänvisade till den nya lag som träder i kraft om en vecka. En lag som ska göra det svårare att stapla visstidsanställningar på varandra.

Vi har inte nått hela vägen, det är jag väl medveten om, men vi har nått så långt som vi i dagsläget får igenom i Sveriges riksdag. Det är ett viktigt besked från regeringen. Missbruk av visstidsanställningar hör inte hemma på den svenska arbetsmarknaden.

Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson tycker statsministerns budskap var bra även om hon skulle vilja se ännu större insatser från regeringens sida när det gäller att begränsa visstidsanställningarna.

Det behövs betydligt kraftfullare åtgärder för att på allvar komma tillrätta med missbruket av visstidsanställningarna. Vi hoppas därför att Socialdemokraterna snart får med sig en majoritet bakom beslutet att det ska finnas objektiva skäl för tidsbegränsade anställningar. Det skulle innebära en rejäl förändring eftersom anställningsformen allmän visstid då inte längre kan finnas kvar.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80