Avtalskrav har växlats för frisörer

På onsdagen växlades avtalskrav mellan Handelsanställdas förbund och Sveriges Frisörföretagare. Handels kräver 860 kronor i löneökning per månad och anställd samt ökad kompetensutveckling.

Handels kräver också att branschvanetillägg införs och att lägstanivån för semesterlön höjs.

– Vi vill förbättra villkoren för frisörerna, men arbetsgivarsidan föreslår i stället en rad försämringar. De vill till exempel ta bort den garanterade grundlönen och ha enbart provisionsbaserad lön. Det skulle innebära kraftiga lönesänkningar för våra medlemmar och är helt oacceptabelt. De vill också i princip ta bort OB-ersättningen, vilket skulle sänka lönerna ännu mer, säger Linda Palmetzhofer, ansvarig ombudsman på Handels.

Förhandlingarna inleds den 2 maj. Cirka 5000 anställda omfattas av avtalet mellan Handels och Sveriges Frisörföretagare.

För mer information kontakta:

Linda Palmetzhofer, ombudsman Handels, tel. 070-508 04 51

Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 145 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av medlemmarna är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.