Bra att butiksrånen minskar, men väpnade rånen oroar fortfarande

Butiksrånen minskade med 13 procent under förra året, visar årsstatistik från Brottsförebyggande rådet. Rån med skjutvapen minskade med 8 procent under samma period. Det är glädjande siffror, men antalet väpnade rån är fortfarande alldeles för högt, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handels.

Krister Colde konstaterar att det pågår en tydlig förskjutning från kontantrån till varurån, något som med största sannolikhet kommer att öka under det kommande året. Slutna kontantsystem har blivit vanligare och vi rör oss allt snabbare mot ett kontantfritt samhälle.

- Utfasningen av kontanter i handeln ser vi som något positivt, det bidrar till att minska kontantrånen. Men risken att anställda utsätts för rån är fortfarande överhängande, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handels.

För att trygga säkerheten för de anställda räcker det inte med slutna kontantsystem. Arbetsgivarna måste arbeta förebyggande mot rån. Exempel på effektiva förebyggande åtgärder är att begränsa ensamarbete, installera larm och övervakningskameror. Viktigt är också att utbilda de anställda i hur de ska hantera hotfulla eller våldsamma situationer.

- Anställda ska inte konfrontera personer som de misstänker för stöld eller snatteri. Den typen av insatser ska göras av väktare, eller utbildad personal med skyddsutrustning, säger Krister Colde.

Handels vill även se att lagen ändras så att personer som trakasserar, stjäl eller hotar ska kunna beläggas med tillträdesförbud.

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se