Bra att regeringen vill rensa bort ogräset på arbetsmarknaden

Den s-ledda regeringen tar människors osäkerhet på arbetsmarknaden på största allvar och är nu beredda att göra en genomlysning av problemen.

Idag meddelar arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på DN Debatt att regeringen ska tillsätta en utredning för att se över den allt mer växande floran av otrygga anställningsformer. Handels välkomnar att utredningen dessutom ska jobba för att heltid ska bli norm på hela arbetsmarknaden, med deltid som möjlighet.

- Det finns ingen hejd på arbetsgivarnas kreativitet när gäller nya anställningsformer. Det handlar om påtvingade deltider, sms-anställningar och hyvling av arbetstider som resulterar i otrygghet, stressjukdom och ständigt dålig ekonomi. Jag är väldigt glad över att regeringen, med socialdemokraterna i spetsen, nu ser över denna ogräsrabatt. Den har underminerat tryggheten inte bara för Handels medlemmar, utan i förlängningen för hela den svenska modellen, säger Susanna Gideonsson, förbundsordförande Handels.

Stopp för hyvling och sms-anställningar http://www.dn.se/debatt/vi-ska-utreda-mojligheten-att-infora-ett-alterneringsar/

Presstelefon
010-450 89 80

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se