Bra med satsningar på a-kassa och jämställdhet

Handels välkomnar regeringens satsningar på rättvisare regler i a-kassan, förbättringar i socialförsäkringarna och satsningar på arbetsmiljö och arbetslivsforskning. Det är områden som är viktiga för jämställdheten.

Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson tycker att höstbudgeten som idag presenterades av regeringen är ett steg i rätt riktning för ett mer jämställt arbetsliv.

- Slopandet av 75-dagars regeln i a-kassan och satsningarna på en rättvisare a-kassa, förbättringar i socialförsäkringarna och arbetsmiljön är bra. Det är områden som är mycket viktiga våra medlemmar. Vi välkomnar också satsningarna på att människor på flykt ska få en ärlig chans att etablera sig i samhället, ingen ska behöva bli utnyttjad på arbetsmarknaden, säger Susanna Gideonsson.

Att regeringen kommer att ta tag i jämställdhetsfrågorna ser hon som mycket positivt.

- Vi behöver utjämna skillnaderna mellan kvinnor och män i arbetslivet, i samhället och i hemmet. Nu hoppas vi att regeringen går från ord till handling och på allvar tar tag i frågorna, säger Susanna Gideonsson.

Handels pressjour: 010-450 89 80