Certifiering av gymnasiets handelsprogram höjer yrkets status

Handelsanställdas förbund, Svensk Handel och arbetsgivarföreningen KFO inleder ett gemensamt pilotprojekt för att utforma en certifiering av gymnasieskolans handels- och administrationsprogram. Syftet är att höja utbildningens kvalitet och status, och locka fler ungdomar till programmet.

Alltför många elever väljer i dag bort handels- och administrationsprogrammet och andra yrkesprogram eftersom de inte automatiskt ger högskolebehörighet. Vi måste höja kvaliteten på utbildningen och samtidigt höja kompetensen och statusen i handelsyrket. Det är en viktig framtidsfråga för både anställda och företag. Men regeringen måste också ompröva gymnasiereformen som stänger ute yrkeselever från högskolan, säger Lennart Grönberg, studieombudsman på Handelsanställdas förbund.

Antalet sökande till handels- och administrationsprogrammet fortsätter att minska, trots att det finns ett stort intresse bland unga för att jobba i branschen. Handelsanställdas förbund, Svensk Handel och KFO tar nu initiativ för att vända utvecklingen.

Parterna inleder ett pilotprojekt med syfte att utveckla en branschcertifiering av utbildningarna. Förebilden är certifieringen av skolor som utbildar diplomerade gymnasieekonomer.

Målsättningen är att de första handels- och administrationsprogrammen ska kunna certifieras till sommaren 2013.

Läs också den debattartikel om gymnasieskolans yrkesprogram som Lars-Anders Häggström, ordförande i Handelsanställdas förbund, Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel och Arne Mårtensson, förbundsdirektör på KFO, har skrivit på Svenska Dagbladet Brännpunkt idag.

För mer information kontakta gärna:

Lennart Grönberg, studieombudsman, 08-412 68 26

Kristina Jogestrand, pressekreterare, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 145 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.