”Det krävs kraftfullare åtgärder för att komma åt visstidsproblematiken”

Regeringen vill begränsa möjligheterna att stapla olika visstidsanställningar på varandra. Men förslaget är långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med visstidsproblematiken inom handeln, enligt Handels ordförande.

Lagändringarna som föreslås träda i kraft den 1 maj 2016 innebär att anställningsformen allmän visstid ska övergå till tillsvidareanställning i fler fall än i dag. Men Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson tycker inte att de föreslagna förändringarna räcker.

– Det här kommer tyvärr inte vara särskilt stor hjälp för våra medlemmar. Visst är det här ett litet steg i rätt riktning men det krävs kraftfullare åtgärder för att på allvar komma åt visstidsproblematiken inom handeln, säger Susanna Gideonsson.

Enligt Susanna Gideonsson kommer det fortfarande ta väldigt lång tid att få ihop tillräckligt mycket tid för att erbjudas en fast anställning. Hon menar att för att en verklig förändring ska ske så krävs det att allmän visstid tas bort ur LAS.

Så länge allmän visstid finns kvar så är det möjligt att ha folk anställda på visstid utan att motivera varför. Det drabbar våra medlemmar som inte kan planera sina liv eftersom de inte blir erbjudna fast anställning. Tyvärr kommer inte en sådan här förändring att hindra arbetsgivare från att missbruka visstidsanställningarna, säger Susanna Gideonsson.

I dag har nästan var tredje person som jobbar i detaljhandeln inom Handels avtalsområde en tidsbegränsad anställning. Över hälften av alla unga som jobbar inom detaljhandeln är anställda på visstid.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80