E-handeln växer men den fysiska butiken står sig stark

Är vi på väg mot en butiksdöd? Hur stor andel av den totala detaljhandeln kommer e-handeln stå för i framtiden? Det är två av många frågor som besvaras i Handelsanställdas förbunds nya rapport ”Tar e-handeln över?”, som är en del i förbundets satsning på att uppmärksamma e-handelsbranschen.

I rapporten analyseras tre scenarier för e-handelns tillväxt under de närmaste tio åren, och hur utvecklingen kommer att påverka de fysiska butikerna. En svag, en medel och en stark utveckling.

Idag är e-handelns andel av detaljhandeln cirka 7 procent. Med en svag utveckling kan e-handeln komma att stå för mellan 13 och 14 procent av detaljhandeln inom tio år. I ett medelscenario uppgår e-handeln till mellan 21 och 23 procent av detaljhandeln inom tio år. Det inträffar om e-handeln fortsätter att växa i samma procentuella takt som de senaste åren. Med en stark utveckling kan e-handeln förväntas utgöra mellan 27 och 32 procent av total detaljhandel.

– Det mest troliga är medelscenariot där e-handeln växer med cirka 20 procent under den närmaste tioårsperioden. Men en sådan utveckling förutsätter bland annat att logistiken inom e-handel förbättras och benägenheten att vilja klämma och känna på varor minskar, säger ekonomie doktor Martin Rosenström, rapportförfattare och utredare på Handels.

Med en sådan utveckling är en utbredd butiksdöd inte att vänta inom en överskådlig framtid, även om den fysiska butikens roll delvis kommer att förändras.

– Sannolikt kommer e-handeln och den fysiska butiken att existera tillsammans under en lång tid framöver. Historisk utveckling, statistiska undersökningar såväl som forskning talar för det. Vi ska inte glömma bort att cirka 70 procent av försäljningsökningen inom detaljhandeln de senaste fem åren trots allt kommer från fysisk handel, säger Martin Rosenström.

Rapporten visar också att den fysiska butiken med stor säkerhet kommer att ha en delvis annan roll i framtiden. Butiken kommer i större utsträckning vara ett skyltfönster, en reklampelare, en servicestation och ett uthämtningsställe.

-Butikens roll kommer förändras när e-handel och fysisk handel smälter samman. Fortsätter utvecklingen i den riktningen kommer vi nå en punkt när det inte längre är meningsfullt att tala om e-handel som en viss form av handel, säger Martin Rosenström.

Rapporten är en del av Handelsanställdas förbunds nystartade e-handelsprojekt. Syftet med projektet är bland annat att öka kunskapen om branschen och om arbetssituationen för dem som arbetar med e-handel, genom olika forskningsrapporter.

Läs hela rapprten här: https://www.handels.se/rapporter

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80