• Handels/

”En del kan aldrig  komma tillbaka till ett arbete inom handeln” Handels kräver krafttag mot rån med skjutvapen efter rånvåg i Stockholm

Tre butiker i Stockholm rånades på tisdagskvällen under loppet av en timme. Polisen misstänker att det är samma gärningsmän som beväpnade med skjutvapen och kniv rånade de tre butikerna i Hökarängen, Hammarbyhöjden och Alvik. Handels vill nu att polis och politiker tar krafttag för att försvåra tillgången till skjutvapen och minska rånrisken.

Gårdagskvällens rånvåg började med att en mindre butik i Alvik rånades vid 17-tiden. Klockan 18 fick polisen larm om ännu ett rån mot en butik i Hammarbyhöjden och 11 minuter senare hade ytterligare en butik i Hökarängen rånats. Polisen misstänker att det är samma gärningsmän som har utfört rånen. Rånarna ska ha varit beväpnade med pistol och kniv.

Enligt nya siffror från Brottsförebyggande rådet så genomfördes hela 29 procent fler rån med skjutvapen första kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde är bekymrad över att det än en gång sker rån där skjutvapen används.

– Det här bekräftar tyvärr bilden att rånarna inte drar sig för att hota med skjutvapen. Fortsätter den här utvecklingen är jag rädd för att vi kommer se en rejäl ökning av rån med skjutvapen även sett över hela året.

Att bli hotad med pistol är extra traumatiskt och en sådan händelse kan ha stor påverkan på en butiksanställd.

– En del blir så skadade psykiskt att de aldrig kan komma tillbaka till ett arbete inom handeln. Andra kanske aldrig kan jobba i kassan igen. Dessutom finns alltid risken att någon blir allvarligt fysiskt skadad när skjutvapen är med i bilden, säger Krister Colde.

För att komma tillträtta med det här problemet krävs det krafttag från såväl polis som politiker, enligt Krister Colde.

– I dag är det alldeles för lätt att få tag på skjutvapen. Vi vill ha besked från polis och politiker om vad de tänker göra för att minska tillgången till skjutvapen i samhället, säger han.

Men även arbetsgivarna har ett ansvar att se till att rånarna inte har möjlighet att komma åt kontanter.

– Det verkar som om rånarna fick med sig kontanter från alla de här tre butikerna. Finns den möjligheten är risken större att fler kommer att begå den här typen av rån. Vi tycker därför att det är viktigt att de arbetsgivare som inte redan gjort det inför slutna kontanthanteringssystem. Finns det inte möjlighet att komma åt kontanter så minskar rånrisken avsevärt, säger Krister Colde.

En misstänkt person greps av polisen sent i går kväll och en person hämtades av polisen till förhör.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80