• Handels/

”Ett första steg mot en tryggare arbetsmarknad” – Handels gläds åt att Socialdemokraterna vill avskaffa allmän visstid

Handels välkomnar beslutet på S-kongressen att det ska finnas objektiva skäl för tidsbegränsade anställningar. Om förslaget blir verklighet innebär det att anställningsformen allmän visstid inte längre kan finnas kvar, enligt Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson. ”Det här är ett första steg mot en tryggare arbetsmarknad för våra medlemmar”, säger hon.

På söndagsförmiddagen blev det klart att S-kongressen ställer sig bakom partistyrelsens förslag om att det ska finnas objektiva skäl för tidsbegränsade anställningar. I praktiken ett avskaffande av anställningsformen allmän visstid enligt Handels ordförande Susanna Gideonsson.

– Det här är en seger för Handels. Vi har under flera år arbetat för att avskaffa allmän visstid. Att Socialdemokraterna nu ställer sig bakom det här förslaget är ett första steg mot en tryggare arbetsmarknad för våra medlemmar, säger hon.

Efter införandet av allmän visstid 2007 har de mest otrygga formerna av tidsbegränsade anställningar, som behovs – och timanställningar, ökat. Anställningsformen har inneburit att många kan jobba hos samma arbetsgivare i många år utan att få en fast anställning.

– Om det här blir lag måste arbetsgivarna återigen motivera varför man har någon anställd på visstid. Det gör att det blir svårare att missbruka de tidsbegränsade anställningarna, vilket skapar tryggare villkor för våra medlemmar och för alla andra som i dag har osäkra anställningar. Men möjligheten att anställa på visstid när man behöver ta in vikarier eller när det är högsäsong kommer förstås att finnas kvar. Sen är det upp till parterna att i kollektivavtalen reglera hur och när man tar in den typen av tillfällig personal, säger Susanna Gideonsson.

Susanna Gideonsson är dock noga med att påpeka att beslutet på S-kongressen bara är ett första steg. Nu gäller det att skapa en majoritet i riksdagen för förslaget.

– Men att Sveriges största parti nu tagit det här beslutet är en stark signal till andra partier att vi måste ta problemet med otrygga jobb på allvar. Vi är inte framme än men det här är ett väldigt viktig steg mot att skapa en tryggare arbetsmarknad, säger Susanna Gideonsson.

Handels välkomnar också kongressens beslut att verka för ett mer jämställd uttag av föräldraförsäkringen. Något som enligt partiet på sikt ska leda till införandet av en tudelad föräldraförsäkring.

– Ett mer jämställt uttag av föräldraförsäkringen är ett viktigt steg mot en mer jämställd arbetsmarknad. Vi är därför glada för att Socialdemokraterna vill arbeta för det, säger Susanna Gideonsson.

För mer information kontakta:

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80