"Fler företag måste följa H&M:s exempel"

Klädkedjan H&M har nu skrivit under ett avtal som skyddar arbetstagare i Bangladeshs textilfabriker mot oacceptabla säkerhetsrisker. Avtalet går ut på att förbättra brand- och byggsäkerheten och har drivits fram av internationella fackliga organisationer efter tragedin i Dhaka den 24 april, där en fabrik rasade och mer än 1.000 arbetare omkom. Fler företag måste nu följa H&M:s exempel, säger Lars-Anders Häggström, ordförande för Handelsanställdas förbund.

– H&M:s agerande i den här frågan är exemplariskt. De har tagit sitt ansvar och visat att de är ett seriöst företag. Vi har sedan tidigare ett globalt avtal med H&M, vilket också visar att de tar ansvar för att fackliga rättigheter respekteras i samtliga butiker runtom i världen.
– Jag förväntar mig nu att övriga svenska företag som köper varor från Bangladesh följer H&M:s exempel och skriver under avtalet. Det som hände i Dhaka får aldrig inträffa igen. Textilarbetarna i Bangladesh måste få säkra arbetsförhållanden och fackliga rättigheter, säger Lars-Anders Häggström.

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.