Hälften av butikernas skyddsombud: Julmusiken mer påfrestande

När medlemmar i Handels 2018 svarade på frågan om hur de ser på julmusiken i butikerna ansåg 40 procent att den var mer påfrestande än musik under resten av året. I en ny undersökning har butikernas skyddsombud, som är experter på arbetsmiljö fått svara på frågan. Hälften av skyddsombuden anser julmusiken vara mer påfrestande.

– Att julmusiken är mindre omväxlande och att personalen inte har inflytande över den blir ett arbetsmiljöproblem. Musiken finns bara där, att stå ut med under hela arbetsdagen i en redan stressig julhandel. säger Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och författare till rapporten.

Handels undersökningar visar att musik i butik kan bidra till en positiv arbetsmiljö om anställda får vara delaktiga och om det finns ett ordnat avtal med upphovsorganisationer som Stim och Sami. Men musik kan också ha negativ effekt på arbetsmiljön om det saknas delaktighet och musiken brister i kvalitet och variation.

Julmusiken, som bara spelas drygt en månad av året är i många fall mindre omväxlande och skapar mer arbetsmiljöproblem än musik andra delar av året. En anställd klassade musiken under julhandeln som tortyr.

Skyddsombuden ser i grunden mer positivt på musik på arbetsplatsen, sannolikt för att butiker med aktiva skyddsombud har större möjlighet till inflytande.

Samtidigt ser hälften av skyddsombuden julmusiken som en större påfrestning på arbetsmiljön. Alltså ännu högre än för hela gruppen anställda. Det entoniga slingan som snurrar hela arbetsdagen gör uppenbarligen arbetsmiljön sämre.

– Julmusik blir i många butiker en symbol för det som skapar sämre arbetsmiljö genom brist på variation, och ständigt upprepade slingor, säger Stefan Carlén.

Mer information:

Stefan Carlén: 010 450 80 07.

Jens Lundberg, pressekreterare: 010 450 89 80.

Några citat ur enkäten till skyddsombud i butiker:

”Vi har inget större problem med detta då vi själva reglerar när och vad som spelas.”

”Musik i butiken är bara positivt, så länge ljudet ligger på en jämn lagom nivå”

”… musiken hjälper mig att hålla tempot och humöret uppe vid tidiga mornar och stressiga moment.”

”ja snackar vi julmusik så är det ju samma skiva hela tiden timme in och timme ut...”

”…julmusiken är klar störande”

”Musiken blir väldigt tjatig.”

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .

Snabbfakta

Hälften av skyddsombuden i butikerna anser att julmusiken utgör en större påfrestning.

Citat

Skyddsombud i Handels enkät om julmusik
Stefan Carlén