Handels: inga effekter av sänkta arbetsgivaravgifter för unga

Sex år efter första sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga så finns inga som helst synbara effekter på att reformen skulle ha ökat sysselsättningen hos unga. Det visar partsgemensam lönestatistik för detaljhandeln och partihandeln, sammanställd av Handels. "Tvärtom har andelen unga 18-26 år minskat, och det gäller även andelen arbetade timmar på båda områdena", säger Stefan Carlén, chef för Handels verksamhetsenhet.

De båda rapporterna ”Fakta om unga i detaljhandeln” och ”Fakta om unga i partihandeln” från Handels utredningsgrupp bekräftar tidigare farhågor: Varken två, tre eller fem år efter den första reformen 2007 har sänkningen av arbetsgivaravgifter, i två omgångar, gjort att unga lättare kommit in på arbetsmarknaden genom jobb i handeln. Bara 2014 motsvarar kostnaden 40.000 nya heltidsjobb, till en lön av 25 000 kronor, inom offentlig sektor.

- I år kostar skattesubventionen 18 miljarder kronor, enligt regeringen. En utredning visar att varje jobb som skapats kostar 1-1,6 miljoner kronor. Men trots att varje arbetad timme är kraftigt subventionerad visar den senaste statistiken att andelen unga fortsätter att minska – enda rimliga slutsatsen är att det inte är lönekostnaden som är problemet när det gäller ungas sysselsättning, säger Stefan Carlén, som sammanställt statistiken.

Att andelen unga minskar inom både detalj- och partihandel, trots dyrbara skattesubventioner till arbetsgivarna, kan förklaras med ökade krav på utbildning och kompetens.

- Problemet med den utbildningspolitik som förts är att de yrkesförberedande gymnasieprogrammens status försämrats så mycket att de inte ger den kompetens som branschen efterfrågar, säger Stefan Carlén.

För mer information kontakta: Lilly Hallberg, vik pressekreterare, tel 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.