Handels: Otrygga anställningar osäker väg in på arbetsmarknaden

Mer än var tredje Handelsmedlem med tidsbegränsad anställning inom detaljhandeln har haft det i mer än fyra år. På lagersidan uppger nära 40 procent av medlemmarna att bemanningsföretag används som en permanent del av verksamheten. Hela 88 procent av kvinnorna är kvar med en deltidstjänst efter fem år inom handeln – bara 13 procent för att de själva valt att inte jobba heltid. Det visar siffror ur Handels nya rapport.
”Våra medlemmar vill ha trygga jobb. Inte ens 1 procent vill ha tidsbegränsad anställning. Vi vill stoppa missbruket med olika osäkra anställningsformer och avskaffa den värsta formen, allmän visstid”, säger Susanna Gideonsson, Handels förste vice ordförande.

Handels rapport ”Otrygghet och flexibilitet” slår fast att arbetsgivare i handeln i allt högre grad bemannar enligt en numerär flexibilitetsmodell: Med tidsbegränsade anställningar, deltidsarbete och bemanningsanställda behåller företag sin flexibilitet. I detaljhandeln jobbar i dag nära 30 procent av arbetarna på tidsbegränsade anställningar, varav 62 procent arbetar deltid. Av unga, under 24 år, har en majoritet tidsbegränsad anställning.

Av tillsvidareanställda tycker närmare 70 procent att jobbet bidrar till att de känner sig trygga inför framtiden. Bland behovsanställda är det endast omkring 40 procent som anger att jobbet bidrar till trygghet. Och oron för att förlora jobbet ökar ju mindre chans till kompetensutveckling den anställda har – bland Handels medlemmar är det cirka 60 procent som säger att de helt saknar kompetensutveckling i sitt arbete.

– För en flexibel arbetsmarknad i verklig mening krävs att arbetare har en bra utbildning och fortsätter att tillgodogöra sig kunskaper, och får nya erfarenheter som gör att de kan ta nya jobb. Det krävs också en arbetslöshetsförsäkring värd namnet, som ger ett verkligt skydd, säger Susanna Gideonsson.

–Vi går inte med på arbetsgivarnas definition av flexibilitet – att lätt kunna göra sig av med folk. Deras flexibilitetskrav har gått att driva igenom med förändringar i LAS. Med vår definition av flexibilitet betonas i stället individers och arbetsmarknadens omställningsförmåga.

Myten om vägen in

Rapporten ”Otrygghet och flexibilitet” visar att varken otrygga anställningar eller bemanningsföretag är säker hjälp för unga att komma in på arbetsmarknaden, för att sedan gå vidare till tryggare anställningsformer:

• Inom handeln arbetar 88 procent av kvinnorna kvar på en deltidstjänst efter fem år. Av medlemmarna inom detaljhandeln med tidsbegränsad anställning har 34 procent haft det i mer än fyra år av sitt yrkesliv.
  • Av kvinnorna i detaljhandeln arbetar 70 procent deltid. Endast 13 procent säger att de gör det för att de inte vill jobba heltid.
  • Inte ens 1 procent av Handels medlemmar vill ha tidsbegränsad anställning. Drygt 98 procent uppger att de vill ha tillsvidareanställning.
  • I detaljhandeln jobbar närmare 30 procent av arbetarna på tidsbegränsade anställningar, varav 62 procent arbetar deltid.
  • Nära 40 procent av Handels medlemmar inom partihandeln uppger att bemanningsföretag används som en permanent del av verksamheten.
  • Av visstidsanställda uppgav nästan var fjärde, 23 procent, Handelsmedlem att de alltid eller ofta kände stress på grund av enformiga arbetsuppgifter, bland dem med fast anställning är siffran 12,3 procent.

Rapporten visar också att andelen undersysselsatta ökat sedan 2006, från cirka 15 procent till närmare 20 procent år 2013. Inom detaljhandeln arbetade 56 procent av samtliga anställda deltid – kvinnor och unga har alltid haft en högre andel men de senaste åren har även deltidsarbetet ökat bland män inom detaljhandeln. I dag är det möjlig för arbetsgivaren att stapla olika former av tidsbegränsade anställningar på varandra.

–Konsekvensen blir att allt fler lever liv där det är omöjligt att planera för framtiden, att de blir ett slags moderna daglönare där varje dag är en jakt på fler timmar – ett missat sms från arbetsgivaren betyder förlorad inkomst. Och arbetstagaren får inte bara en osäker ekonomisk tillvaro utan också arbetsuppgifter som kräver mindre, något som bidrar till att skapa ett A- och B-lag på arbetsmarknaden, säger Susanna Gideonsson.

Handels värnar om den svenska modellen på arbetsmarknaden, med kollektivavtal mellan starka parter som bäst känner sina respektive branscher: facklig organisation och reglering av arbetsmarknaden är grunden för den goda arbetsmarknaden.

–Dagens arbetsmarknad kan inte ärligt beskrivas som flexibel. För arbetstagarna är det bara otryggheten som ökat, säger Susanna Gideonsson.

För mer information kontakta:
Josefine Boman, utredare Handels, 08-412 60 65
Lilly Hallberg, vik pressekreterare Handels, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.