Handels: Rätt satsat SIBA!

Handelsanställdas förbund ser med glädje att SIBA blir pionjärer för handelns yrkespraktik. Elektronikföretaget kommer att erbjuda 26 praktikplatser för unga.
"Det innebär ett genombrott för vår modell med yrkesintroduktion och det känns tryggt med ett stort företag, med tydlig position i branschen. Nu hoppas vi att fler följer efter", säger Lennart Grönberg, utbildningspolitisk ombudsman Handels.

Yrkespraktiken kombinerar lärande och praktik under tolv månader - praktikanten får direkt användning för sina nya kunskaper och under hela praktiktiden stöd av en handledare, som utses av arbetsgivaren och facket tillsammans. Handelns yrkespraktik är ett samarbete mellan Handels och arbetsgivarorganisationerna Svensk Handel och KFO.

- Det är en unik möjlighet för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden, just genom kombination av praktiskt arbete och handledd utbildning ute på arbetsplatsen, säger Lennart Grönberg.

Lennart Grönberg, utbildningspolitisk ombudsman Handels, 070-269 41 89
Lilly Hallberg, vik pressekreterare, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.