• Handels/

Handels: Utvärdering bekräftar att sänkta arbetsgivaravgifter inte skapar jobb för unga

Den sänkta arbetsgivaravgiften för unga har skapat få och dyra jobb, visar en rapport från regeringens egen utvärderingsmyndighet IFAU som presenteras i dag.
- Det är precis vad vi sagt hela tiden sagt och visar samma sak som vår rapport visar, säger Lars-Anders Häggström, ordförande Handelsanställdas förbund.

Subventioner på 17 miljarder har inte lett till att andelen unga ökat i arbetskraften ökat sedan reformen 2007, visar Handels rapport ”Har sänkta arbetsgivaravgifter hjälpt unga att få jobb i handeln?” från juni i år. Sänkningen av arbetsgivaravgifterna uppskattas ha skapat mellan 6 000 och 10 000 nya jobb till en kostnad på mellan 1 och 1,6 miljoner kronor – fyra gånger mer än vad det i genomsnitt kostar att anställa en person mellan 19 och 25 år, visar nu IFAU:s utvärdering.

- Det är hög tid att regeringen inser att det är nödvändigt att hitta andra vägar. Deras politik är misslyckad och nu får vi det bekräftat igen – det finns långt mer effektiva sätt att minska ungdomsarbetslösheten, säger Lars-Anders Häggström.

Lilly Hallberg, vik pressekreterare Handels, tel 070-675 19 89

Fakta: Stefan Carlén och Josefine Boman, Handels utredningsgrupp, står bakom rapporten "Har sänkta arbetsgivaravgifter hjälpt unga att få jobb i handeln?" som undersöker vad som hänt på arbetsmarknaden efter att arbetsgivaravgifterna sänktes för unga, den 1 juli 2007 och den 1 januari 2009. Det är de två stora branscherna detaljhandel och partihandel som studerats och bygger på partsgemensam löne- och branschstatistik samt offentlig statistik.

Bifogad rapport: ”Har sänkta arbetsgivaravgifter hjälpt unga att få jobb i handeln?”, Handels utredningsgrupp, juni 2013

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.