Handels a-kassa fick rätt i länsrätten

Länsrätten ger Handels a-kassa rätt att det är orimligt att kassan ska behöva betala in avgifter till staten som tidigare medlemmar struntat i att betala. Rätten delar Handels a-kassas uppfattning om att det kan vara fel av regeringen att tvinga a-kassan att betala in förhöjd a-kasseavgift även för dem som lämnat facket. Därför måste regeringen nu ompröva sin inställning.

I sin överklagan mot IAF lyfte Handels a-kassa fram som sakskäl att det inte finns någon juridisk grund för att kräva Handels a-kassa på betalning för icke-medlemmar. Eftersom IAF tidigare sagt att a-kassorna inte får använda sig av inkassobolag för att driva in obetalda avgifter måste i realiteten medlemmarnas pengar användas för att betala IAF:s krav. Detta anser Handels a-kassa bryter mot lagen. I sin överklagan begärde a-kassan även att IAF återbetalar de pengar som rörde inbetalningar för icke-medlemmar.

Regeringens inställning har varit att kraven inte strider mot lagen och att kraven inte ska ses som beslut utan som en begäran att betala. Därför skulle Handels a-kassa inte heller kunna överklaga beslutet till länsrätten.

Länsrätten har nu i sin dom slagit fast att Handels a-kassa har rätt i sin uppfattning att det ska kunna omprövas. Rätten har därför beslutat att IAF ska behandla a-kassans begäran om omprövning.