Handels avblåser konflikt – avtal klart

Handelsanställdas förbund har i dag tecknat avtal med postorderföretaget Jollyroom AB för de lageranställda vid arbetsplatsen i Mölndal. Därmed avblåser Handels den varslade blockaden och strejken.

- Det är tack vare att alla de anställda organiserade sig som vi i dag har träffat en överenskommelse om kollektivavtal, säger Per Bardh, Handels avtalssekreterare.

Uppgörelsen innebär att ett 15-tal anställda vid bolagets arbetsplats i Mölndal nu får avtal för området postorder/e-handel. Kollektivavtalet gäller i sin helhet från den 1 januari 2014. Avtalets villkor för övertidsersättning och inhyrd arbetskraft ska dock regleras redan från den 17 september i år.

- Genom facklig styrka har vi visat att det är möjligt att få avtal också med arbetsgivare som är skeptiska till att teckna avtal, säger Per Bardh.

För mer information, kontakta:

Per Bardh, avtalssekreterare, Handels: 070-303 28 36
Lilly Hallberg, vikarierande pressekreterare Handels: 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.