Handels har idag beslutat att varsla om konflikt på Samhall

Samtliga sju LO-förbund som tecknar kollektivavtal för anställda inom Samhall har idag beslutat att varsla om konflikt. Anledningen är att Almega inte vill gå med på den låglönesatsning som fack och arbetsgivare har kommit överens om i de andra avtalen i årets avtalsrörelse.

Efter tuffa förhandlingar med Almega har samtliga sju LO-förbund som tecknar kollektivavtal för anställda inom Samhall idag beslutat att varsla om konflikt.

Almega har ställt en rad krav på försämringar i våra Samhallmedlemmars anställningsvillkor. I Årets övriga avtalsuppgörelser har fack och arbetsgivare enats om industrinormeringen som är på 6,5 procent på tre år samt en låglönesatsning för dem som tjänar under 24 000 kronor per månad. Självklart ska även Samhallanställda har rätt till den utan att behöva betala med försämrade anställningsvillkor.

-  Handels tar nu strid för låglönehöjning för alla Samhallanställda. De har en av arbetsmarknadens lägsta löner, och har rätt till låglönesatsningen som LO-förbunden enats om i denna avtalsrörelse, säger Per Bardh, avtalssekreterare.

Om Almega och LO-förbunden inte kommer överens under varseltiden kommer konfliktåtgärderna att träda i kraft den 12 oktober kl. 06.00 och gälla tills vidare. Varslet omfattar de av förbundets medlemmar som arbetar på Ink club i Uppsala med totalt drygt 80 anställda. I övrigt har Fastighets varslat städare på IKEA i Haparanda, Kungens kurva samt Helsingborg.

Ytterligare information lämnas av

Per Bardh, avtalssekreterare Handelsanställdas förbund

Fakta Samhallavtalet
Avtalet mellan Almega Samhallförbundet och LO berör drygt 20 000 anställda inom Samhall AB, vars uppgift är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättningar som medför nedsatt arbetsförmåga. Fastighets, GS, Handels, IF Metall, Seko, Kommunal samt Hotell- och Restaurangfacket har alla avtal inom Samhalls olika verksamheter. Almega Samhallförbundet företräder arbetsgivarna.

För mer information ta kontakt med Handels pressjour: 010-450 89 80

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 men är på många sätt ett ungt förbund. Av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Majoriteten av våra medlemmar jobbar inom detaljhandeln, men vi representerar också en rad andra yrken och branscher. Bland dessa finns till exempel florister, frisörer, lagerarbetare, tjänstemän, kontorsanställda och elever inom yrkesinriktad utbildning. Handels finns på cirka 25 000 arbetsplatser över hela landet. Läs mer på www.handels.se