Handels har valt förhandlare

Handels har valt förhandlare

Lagom till en av årets största mathelger, påsken, hoppas Handelsanställdas förbund nå ett nytt avtal för den privata detaljhandeln. Nu har Handels förbundsråd valt ledamöter i de förhandlingsdelegationer som ska förhandla fram nya kollektivavtal.

– Att väljas till ledamot i förhandlingsdelegationerna är ett stort och viktigt förtroende från övriga medlemmar. Handels står samlat inför en oerhört viktig avtalsrörelse, säger Tommy Tillgren, andre vice ordförande i Handels

Den största förhandlingsdelegationen är den som ska förhandla fram ett nytt avtal med Svensk Handel, för den privata detaljhandeln. Ordinarie ledamöter är:

Namn Företag Avdelning Rita Hansson H&M Avd. 1 (Malmö) Izabela Nannesson Gekås Avd. 3 (Halmstad) Magnus Johansson Willys Avd. 9 (Jönköping) Ulla-Britt Thor Kapp-Ahl Avd. 24 (Göteborg) Sara Wristel Åhléns Avd. 14 (Skövde) Per Lilja K-Rauta Avd. 11 (Örebro) Emma Lindqvist Clas Ohlson Avd. 20 (Stockholm) Maria Hammarlund Ica Alen Avd. 26 (Gävle) Ulf Eliasson Ikea Avd. 29 (Umeå)

Delegationen som ska förhandla löner inom privat partihandel med Svensk Handel består av följande ordinarie ledamöter:

Namn Företag Avdelning Michael Sjörén Axfood Närlivs Avd. 4 (Kristianstad) Thomas Fagerström Ica Sverige Avd. 24 (Göteborg) Ann Johansson Ikea lager Avd. 31 (Växjö) Stefan Viknersson Clas Ohlson Avd. 13 (Borlänge) Magnus Andersson Ahlsell Avd. 11 (Örebro)

Avtalsrörelsen börjar på allvar när Handels och Svensk Handel utbyter krav 28 januari. Avtalet i den privata detaljhandeln löper ut 31 mars, dagen före skärtorsdag.
Listor över förhandlingsdelegationer inom de större avtalsområdena finns på www.handels.se

För vidare information: Tommy Tillgren, andre vice ordförande, Handels Tel. 070-575 73 68 Janne Pettersson, pressekreterare, Handels Tel. 070-602 23 91