Handels hyllar skyddsombudet Claes Melkerson

Handels uttalar sitt stöd för skyddsombudet Claes Melkerson som i SVT-programmet Uppdrag Granskning har vittnat om brister i arbetsmiljön under bygget av Mall of Scandinavia. ”Vi vill ge vårt fulla stöd till Claes, som trots öppet motstånd vågade fortsätta sitt fackliga uppdrag”, skriver Handels kongress i ett uttalande.

– Skyddsombuden är vår möjlighet att förebygga arbetsmiljörisker och att delta i och påverka arbetsmiljön. De är navet i det fackliga arbetsmiljöarbetet. Handelsanställdas förbund fortsätter arbetet för att ge alla skyddsombud förutsättningar att utföra detta livsviktiga uppdrag, står det i uttalandet som kongressen antog på måndagen.

Claes Melkerson, skyddsombud för Elektrikerna på APQ, vittnade om brister i arbetsmiljön vid bygget av Mall of Scandinavia och skapade därigenom en bättre och säkrare arbetsmiljö för sina kollegor. Claes Melkerson blev öppet motarbetad och senare omplacerad för sitt fackliga engagemang.

– Din röst gjorde skillnad, Claes. Starkt jobbat och ett stort tack! sa Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson och kongressombuden visade sitt stöd för Claes Melkerson genom stående ovationer.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80