Handels kräver avgift vid kontantuttag

Stopp för extraavgifter vid kortbetalning, lagstiftning om slutna kontanthanteringssystem och avgifter på kontantuttag i uttagsautomater. Det är några av de förändringar som Handelsanställdas förbund vill genomföra för att förbättra sina medlemmars arbetsmiljö. Förslagen presenteras i rapporten Arbetsmiljö i fara.

Rapporten visar tydligt att butiksrån är ett storstadsproblem. De senaste tio åren har mellan 70 och 75 procent av butiksrånen skett i någon av de tre storstadsregionerna Stockholm, Skåne eller Västra Götaland. I Skåne har utvecklingen varit särskilt dyster. Från att ha minskat mellan 2005 och 2006 har butiksrånen under 2008 hittills ökat med 115 procent jämfört med samma period 2007.

I fyra av tio butiksrån förekommer skjutvapen. Tendensen är att det ökar, i september användes skjutvapen i vartannat rån, 49 procent, jämfört med i 37 procent av fallen i februari. En iakttagelse är även att det under sommarmånaderna förekommer en mindre andel skjutvapen i butiksrånen än övriga året.

Ju närmare stängningsdags desto större är risken att utsättas för rån visar Handels rapport. Nästan fyra av tio rån sker mellan klockan 19.00 och 23.00.

I kollektivavtalet för detaljhandeln finns det inskrivet regler om att den som utsatts för butiksrån eller annan hotfull situation i arbetet ska få tillgång till professionellt stöd. I den medlemsundersökning som ingår i rapporten visar att hela 82 procent av medlemmarna i storstadsregionerna som utsatts för rån eller rånförsök inte har fått något erbjudande från arbetsgivaren om kostnadsfri vård eller behandling av sin arbetsgivare.

Handels kräver ett antal handfasta krav på åtgärder för att komma till rätta med butiksrånen och minska tillgången till kontanter i butik. Dit hör ett enhetligt regelverk som förbjuder handlare att ta ut extra avgift vid kortköp, att avgiftsbelägga kontantuttag i uttagsautomat samt lagstiftning om slutna kontanthanteringssystem. En sådan lagstiftning kräver att Rikspolisstyrelsen ges i uppdrag att nationellt prioritera och avsätta resurser för arbetet med säkerhet inom detaljhandeln. Sådant arbete ska ske i samarbete med arbetsmarknadens parter.

Rapporten bifogas som bilaga.