Handels kräver kraftfulla åtgärder mot rån

Handelsanställdas förbund kräver kraftfulla åtgärder för att öka säkerheten i butiker, sedan ett våldsamt rånförsök mot en matbutik inträffat på söndagskvällen. "Vi ser med oro hur våldet eskalerar. Regeringen, Arbetsmiljöverket och arbetsgivarorganisationer måste ta sitt ansvar och sätta in kraftfulla åtgärder, innan någon anställd eller ägare får sätta livet till," säger Handels arbetsmiljöombudsman Krister Colde.

En butiksinnehavare skadades allvarligt vid rånförsöket i Tidaholm. Enligt medieuppgifter hade gärningsmannen ett skjutvapen och avlossade ett skott.

Tillgången på vapen är ett samhällsproblem. I dag är det alldeles för lätt att få tag på skjutvapen. Polisen måste ta ett större ansvar här och se till att tillgången på vapen minskar kraftigt, säger han.

I genomsnitt rånas två butiker varje dag i Sverige. Livsmedelsbutiker är särskilt utsatta för rånrisk.

För mer information, kontakta Handels pressjour: 010-450 89 80

Pressbilder på Krister Colde finns att ladda ner här: handels.se/press/pressbilder

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 154 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .