Handels kräver krafttag från regeringen efter nytt våldsamt rån

Handelsanställdas förbund kräver nu krafttag från regeringen, Arbetsmiljöverket och arbetsgivarorganisationer efter ytterligare ett våldsamt rån mot en butik. En butiksanställd skottskadades på tisdagen vid ett rån mot en livsmedelsbutik i Kärrtorp i södra Stockholm. "Det är alarmerande att vi på bara några få dagar har haft två hemska rån som kunde ha slutat i att en anställd miste livet. Vi måste sätta stopp för den här utvecklingen innan någon faktiskt dör på sin arbetsplats," säger Susanna Gideonsson, Handels förbundsordförande.

I söndags skars en butiksanställd i halsen vid ett butiksrån i Kumla, men undgick livshotande skador.

Vi har i flera år krävt lagstiftning om sluten kontanthantering i butiker, men den förra regeringen agerade aldrig. Nu måste den nya regeringen ta tag i frågan på allvar. Vi har inte råd att vänta. Det är tillgången till snabba kontanter som lockar rånare att slå till, ofta beväpnade med kniv eller skjutvapen, säger Susanna Gideonsson.

I genomsnitt rånas två butiker varje dag i Sverige. Livsmedelsbutiker är särskilt utsatta för rånrisk.

För mer information kontakta Handels pressjour: 010-450 89 80.

Pressbilder på Susanna Gideonsson finns att ladda ner här: http://handels.se/press/pressbilder/

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med drygt 154 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på  www.handels.se .