Handels kräver krissatsning för 65 miljarder

För att snabbt ta Sverige ur krisen krävs snabba riktade satsningar skriver Handelsanställdas förbund i en promemoria. De satsningar som Handels föreslår beräknas kosta 65 miljarder utöver vad som regeringen redan föreslagit i budgeten för 2009.

- Regeringen tycks helt ha glömt bort vilken stor betydelse konsumtionen inom handeln och tjänstesektorn har för sysselsättningen. Nu när krisen börjar slå mot dessa sektorer krävs kraftfulla åtgärder för att hålla hjulen igång. Vi kan inte stillatigande se på när vi hotas av den värsta arbetslöshetskris vi upplevt i modern tid, säger Handels ordförande Lars-Anders Häggström.

Av de 65 miljarderna vill Handels lägga 21 miljarder på att stimulera privat konsumtion, 19 miljarder på stimulanser för att rusta arbetsmarknaden och 15 miljarder på den offentliga sektorn. Övriga 10 miljarder vill Handels satsa på byggsektorn och infrastruktursatsningar.

- Budgetstimulanserna på 65 miljarder motsvarar 2 procent av BNP. Det finns idag ingen anledning att hitta en finansiering för de här satsningarna. Det gäller istället att snabbt åtgärda problemen. På lång sikt måste vi även se över de skattesänkningar som genomförts. Bland annat bör höjd a-kassa ses som en del i en långsiktig rättvisepolitik för att värna svensk välfärd, säger Stefan Carlén, förbundsekonom på Handels.

För frågor rörande Handels stimulanspaket: Kontakta Stefan Carlén, 08-412 68 10 Läs promemorian som PDF