Handels kritiserar arbetsgivarpart för slöserikampanj

Handelsanställdas förbund riktar i en debattartikel i dagens Aftonbladet skarp kritik mot Svensk Handels utspel om hur ”höjd ungdomsskatt” kan hota branschens möjligheter att nyanställa personer mellan 18 och 26 år. Länk till Aftonbladet

Lars-Anders Häggström, Handels ordförande, framhåller att mångmiljardsatsningen på sänkta arbetsgivaravgifter inte lett till fler jobb för unga, tvärtom – både andelen unga och antalet arbetade timmar har minskat trots att kostnaderna för att anställa den yngsta ålderskategorin idag är väsentligt mycket lägre än för övriga kategorier.

”Vi frågar oss hur stora subventioner Svensk Handel egentligen anser att det krävs för att kunna anställa folk, som ju var syftet med de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar. Dessutom finns en rad olika praktikformer som också är kraftigt subventionerade” säger Lars-Anders Häggström.

Handels har i flera rapporter, underbyggda med partsgemensam lönestatistik, visat att andelen unga inom handeln inte ökat sedan 2007 då regeringen började med skattesubventioneringen.

”Företagens ägare och deras branschorganisationer driver kampanjer som saknar verklighetsförankring och uppmanar till fortsatt slöseri med skattepengar. Om lönekostnaden hade varit ett problem så borde vi ha sett en ökning av andelen unga nu. En bättre användning av pengarna skulle kunna göra stor skillnad för ungas sysselsättning, inte minst i form av utbildningsinsatser. Svensk Handels aktörer borde sluta tycka synd om sig själva för att statliga lönesubventioner minskar och komma in i matchen med konstruktivt framtidstänkt!”

Lilly Hallberg, pressekreterare Handels, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 153 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se