Handels kritiserar budgetsatsning på sänkta arbetsgivaravgifter

Handelsanställdas förbund välkomnar sänkningen av a-kasseavgiften och att regeringen stöder modellen med yrkespraktik, som Handels avtalade om redan 2010. Däremot riktar Handels skarp kritik mot att ytterligare sänka arbetsgivaravgiften för unga upp till 23 år.

Regeringen satsar 3,1 miljarder kronor på jobb för unga, i ett av budgetpropositionens paket. Av dessa går nära 2,8 miljarder till sänkta avgifter till a-kassan. Regeringen vill nu ta bort de differentierade arbetslöshetsavgifterna, något Handels länge krävt. För Handels medlemmar betyder det en sänkning med runt 100 kronor i månaden.

Slopandet kommer inte en dag för tidigt. De mycket orättvisa avgifterna borde aldrig ha införts, säger Susanna Gideonsson, Handels förste vice ordförande.

Regeringen föreslår även ytterligare sänkningar av arbetsgivaravgifterna för de yngsta.

Vi vet att det inte leder till fler jobb. Pengarna subventioneringarna kostar kan användas långt mer effektivt för att öka sysselsättningen, säger Susanna Gideonsson.

Handels presenterade i somras en rapport som visar att åtgärden är meningslös: sysselsättningen bland unga har inte ökat. Inom de två stora branscherna privat detaljhandel och partihandel har den tvärtom minskat sedan reformen antogs.

För ungdomar krävs i stället att de får en bra grund, en bra utbildning och möjlighet till praktik. Arbetsgivare är smartare än att anställa bara för att det är billigt – de anställer vid behov och vill då ha personer med rätt kompetens. För att förbättra matchningen på arbetsmarknaden vill vi se satsningar på mer träffsäkra åtgärder i stället för pengar rakt ner i arbetsgivarnas fickor, säger Susanna Gideonsson.

För mer information, kontakta:
Susanna Gideonsson, 1e vice ordförande Handels, tel: 070-555 66 85
Lilly Hallberg, pressekreterare Handels, 070-675 19 89

Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 150 000 medlemmar. 65 procent av medlemmarna är kvinnor. En tredjedel är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se.