Handels kritiska mot att Media Markt verkställer uppsägningar

Media Markt har valt att verkställa de föreslagna uppsägningarna på butikerna i Örebro och Sundsvall. De första besluten om att uppsägningar ska genomföras på Media Markt efter varselbeskeden i februari. Ett klart brott mot LAS menar Handels avtalssekreterare Per Bardh.

Det var i början på februari som hemelektronikkedjan Media Markt meddelade att man tänkte varsla anställda om uppsägning på en mängd butiker runt om i landet. Det handlade framför allt om att företaget ville göra om heltider till deltider. Sedan dess har förhandlingar förts mellan Handels och Media Markt på ett antal orter. Men nu har alltså de första besluten om att varslen ska verkställas kommit.

Det är anställda i butikerna i Örebro och Sundsvall som fått besked om att uppsägningarna ska träda i kraft. I butiken i Örebro handlar det om nästan 20 personer som kommer att få en lägre sysselsättningsgrad. I Sundsvall kommer 24 stycken, vilket är två tredjedelar av personalstyrkan, att drabbas. Handels är kritiska till besluten.

– Det är klart att man kan omorganisera och förändra villkor för anställda. Men inte på det här sättet. Att lägga ut arbetsbrist på flera personer i stället för att säga upp de sist anställda är ett tydligt brott mot turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd, säger Per Bardh, Handels avtalssekreterare.

Går förslagen igenom kommer det ha en tydlig påverkan på antalet heltider. I butiken i Örebro hade man 11 heltider innan Media Markts varsel. Blir förslaget verklighet skulle det finnas 5 heltider kvar. I Sundsvall försvinner alla av de 6 heltider som tidigare fanns. Ett besked som enligt Per Bardh går stick i stäv med de samtal som Handels för med branschorganisationen Svensk Handel om att verka för fler heltider.

– Ett sådant här besked sänder helt fel signaler. Det visar att arbetsgivaren föredrar att kunna ringa in personal vid behov i stället för att ha heltidsanställda. Vi är starkt kritiska mot att man från arbetsgivarens sida vill utöka sin egen flexibilitet på bekostnad av de anställdas trygghet på det här sättet, säger han.

Handels kommer att ogiltigförklara uppsägningarna och begära nya förhandlingar.

Jon Andersson, pressekreterare Handels 010-450 89 80