Handels kulturstipendier går till arbetsplatsbibliotek och facklig podd

Fackklubben på Retlog i Halmstad tilldelas 25 000 kronor för sin ambition att starta ett arbetsplatsbibliotek. Ytterligare två kulturstipendier går till Alexandra Östhed för podden The facking generation samt till Anna Jarlhäll för hennes fotografier på Runös Vintersalong.

Fackklubben på Retlog, som är Biltemas lager i Halmstad, tilldelas Handels kulturstipendium på 25 000 kronor för sin ambition att tillgängliggöra litteratur och andra former av kultur i vardagen. Stipendiet är ett startbidrag för klubbens arbetsplatsbibliotek som ska erbjuda både böcker och spel samt möjlighet att låna spelkonsoler.

”Det känns otroligt roligt att Handels kulturstipendium i år går till ett arbetsplatsbibliotek”, säger Handels ordförande Susanna Gideonsson. ”Biblioteket kan förhoppningsvis bidra till att det kulturutbud som vanligtvis når våra medlemmar breddas och varieras. På Retlog arbetar över 440 anställda varav många unga vuxna, och jag hoppas att stipendiet kan hjälpa till att skapa intresse för bibliotekets utbud.”

Ytterligare två kulturstipendier på 10 000 kronor respektive 3 000 kronor går till Alexandra Östhed för podden The facking generation, som sprider facklig kunskap och engagemang till en ung målgrupp, samt till Anna Jarlhäll för hennes fotografier som finns med på Runös Vintersalong. Utställningen pågår från den 15 januari till den 23 februari.

Podden hittar du här

Annas bilder kan du ser här

Utdelning av stipendierna

Datum och tid: torsdagen den 18 januari klockan 14.00